BlackBerry-maker Research in Motion (RIM) wil Nederland in de toekomst gebruiken als proeftuin voor lokale apps. Dit zal gebeuren na de lancering van de nieuwe BlackBerry Bold, Curve en Torch-toestellen.

Dat zegt Arnoud Bret, Managing Director Benelux bij Blackberrymaker RIM, in een interview tegen nieuwswebsite NU.nl.

Het lijkt de laatste tijd alleen maar bergafwaarts te gaan voor RIM. De Canadese telecomproducent heeft nu twee achtereenvolgende kwartalen met tegenvallende verkoopcijfers te maken. Bij de presentatie van de vorige kwartaalcijfers schrapte RIM 2000 banen. Tevens zegden verschillende app-ontwikkelaars de samenwerking op met RIM, omdat dit slecht zou zijn voor hun eigen reputatie. Daarnaast loopt het niet lekker met de Playbook en neemt het marktaandeel van RIM-toestellen zienderogen af. Tevens riep een aandeelhouder onlangs het bestuur van RIM op om het bedrijf te verkopen.

Met de introductie van de nieuwe smartphones hoopt RIM enigszins in te lopen op zijn concurrenten. Met name in de Verenigde Staten valt de verkoop van BlackBerry-toestellen enorm tegen. Ook op het Europese continent heeft RIM last van zijn concurrenten. In Nederland daarentegen is en blijft BlackBerry tot op heden het populairste smartphonemerk in Nederland.

Bij en na de lancering van de nieuwe BlackBerry-toestellen in Nederland wil RIM Nederland als proeftuin gebruiken voor de lancering van nieuwe apps. In het interview beloofde Bret met meer Nederlandse applicaties te komen. Voorbeelden hiervan kon of wilde de topman niet noemen.

Om de populariteit van BlackBerry nog verder op te vijzelen wil RIM zogeheten ‘superapps’ lanceren. "Superapps zijn apps waarin verschillende diensten zijn geïntegreerd. Bijvoorbeeld de applicatie BlackBerry Travel voor mensen die veel reizen. Als je in Amsterdam landt, krijg je direct te zien welke LinkedIn-contacten ook in Amsterdam zijn. Bovendien wordt direct het actuele weerbericht vermeld en word je geholpen bij het zoeken van een hotel", vertelt Bret.

Volgens Bret zullen superapps een groot succes worden in Nederland, omdat wij volgens hem gek zouden zijn op social media. "In Nederland zien we veel early adopters. We zien het als een soort laboratorium. Toestellen en diensten slaan in Nederland vaak eerder aan en doen dat dan later ook in andere landen."

Dat houdt niet in dat Nederland altijd de première krijgt bij de lancering van nieuwe apps: vaak is die eer weggelegd voor Canada en de Verenigde Staten. Wel zegt Bret dat hij zal proberen ons land altijd bij de tweede ronde in te delen.