Abonneer je gratis op Techzine!

Gamegigant Zynga, bekend van onder andere CityVille en FarmVille, werkt aan een eigen gamesite genaamd Zynga Platform. Op de website worden zowel spellen van Zynga zelf als van andere ontwikkelaars aangeboden.

Met de introductie van het eigen platform wordt Zynga deels verlost Facebook’s invloed en regels. Het bedrijf hoopt tevens een flinke groeispurt te kunnen maken, op het moment zijn er maandelijks 240 miljoen actieve spelers, maar het bedrijf zou graag op termijn de 1 miljard spelers halen.

John Schappert van Zynga stelt dat spelers liever op een platform zitten dat volledig toegewijd is aan social games. Op deze manier zijn ze niet meer afhankelijk van persoonlijke Facebook-vrienden. Met het nieuwe platform is het mogelijk om game-verzoeken naar duizenden spelers tegelijk te versturen, zonder dat er verdere persoonlijke informatie gedeeld wordt.

Ook speelt de zakelijke kant een grote rol bij de afscheiding van Facebook. Het sociale netwerk pakt namelijk een aandeel van 30 procent van de microtransacties, wat neer komt op 12 procent van de volledige omzet in 2011 van Facebook. Zynga CEO Mark Pincus kwam in 2010 al openlijk uit voor de afkeur van Facebooks gesloten netwerk en het verplichte gebruik van Facebook Credits als betaalmiddel.

Zynga zal voorlopig nog niet compleet van Facebook af zijn, aangezien het een deal heeft tot 2015 voor het gebruik van Facebook Credits. Ook Facebook Connect zal geïntegreerd worden om je vrienden terug te vinden. De beta van het Zynga Platform op Zynga.com zal later deze maand gelanceerd worden.