Facebook begint deze week met het uitrollen van uitgebreide statusupdates in de Verenigde Staten. De nieuwe statusupdates zijn in principe gelijk aan een huidige statusupdates alleen een stuk intelligenter. Als je namelijk aangeeft wat je aan het doen bent zal Facebook dit uitbreiden met een relevante afbeelding en link naar een Facebook-pagina.

Facebook scant dus de tekst die wordt ingevoerd om te bepalen of het de statusupdate kan uitbreiden. Op dit moment werkt het alleen nog in het Engels, vandaar dat het ook alleen in de VS wordt uitgerold. Bij succes komt het ongetwijfeld naar meer landen. Voorbeelden zijn watching, reading, listening to, eating en drinking. In het Nederlands dus kijken, lezen, luisteren, eten en drinken. Als een gebruiker intypt: "watching Jurassic Park", dan wordt automatisch een afbeelding en link opgenomen naar de pagina van de film Jurassic Park.


Dit kan natuurlijk ook als je een ijsje eet, een cola drinkt of lekker aan het bier of de wijn gaat. In elk geval worden statusupdates hierdoor wat grafischer en bestaan ze niet alleen maar uit tekst.

Het succes van deze berichten zal ongetwijfeld bepalen of deze functie ooit in Nederland beschikbaar komt. Facebook moet deze algoritmes namelijk ook per taal aanpassen. Nederlands is wat dat betreft een stuk lastiger omdat de woordvolgorde hier ook anders is.

Facebook laat weten dat deze uitgebreide statusupdates zich ook gewoon aan de privacy-instellingen van je profiel houden.