1 min

Voor een psychologisch onderzoek heeft Facebook voor honderdduizenden gebruikers het overzicht met statusupdates aangepast. Het doel van het onderzoek was om vast te stellen hoe positieve en negatieve effecten die via sociale netwerken verspreiden.

Het onderzoek is gedurende één week in 2012 uitgevoerd onder 693.000 Engelstalige gebruikers van Facebook. In het onderzoek werd één groep voornamelijk voorzien van negatieve berichten, de andere groep kreeg juist voornamelijk positieve berichten te zien. De gefilterde berichten waren nog wel zichtbaar als het profiel van de specifieke gebruiker bezocht werd.

Vervolgens werd gekeken naar de handelingen van de gebruikers die een gemanipuleerd overzicht kregen. De onderzoekers wilden voornamelijk weten of gebruikers die positieve berichten te zien kregen zich juist minder goed gingen voelen over zichzelf en dat zouden laten merken in een eigen bericht. Bij negatieve berichten was het juist de vraag of mensen minder plezier beleven aan hun Facebook-bezoek en de site daarom vaker links laten liggen.

Uit het onderzoek kwam juist het tegenovergestelde: gebruikers die positieve berichten zagen plaatsten zelf ook meer positieve berichten. Of de negatieve berichten een negatieve invloed had op het aantal bezoeken is onduidelijk.

De onderzoekers geven aan dat Facebook’s gebruiksovereenkomst dit soort onderzoeken toestaat, zodoende zijn alle gebruikers hiermee akkoord gegaan.