Instagram gaat concurrentie met Snapchat aan

Abonneer je gratis op Techzine!

Instagram, de foto-app van Facebook met 500 miljoen gebruikers, lijkt de concurrentie met Snapchat aan te gaan. Tot dusverre werden foto’s die op de dienst geplaatst werden standaard bewaard, maar een nieuwe functionaliteit maakt dat foto’s en video’s automatisch na 24 uur verdwijnen.

De functionaliteit draagt de naam Instagram Stories en zal foto’s en video’s die een gebruiker online zet in een soort slideshow laten zien. Vervolgens verdwijnen de beelden na een periode van 24 uur. Bij Snapchat draait de hele dienst op het tijdelijk beschikbaar zijn van foto’s, gebruikers kunnen ze eenmaal bekijken en dan zijn ze weg.

Binnen Snapchat, dat 100 miljoen gebruikers heeft, kunnen mensen foto’s plaatsen en delen met andere mensen, die vervolgens automatisch verwijderd worden. Het bedrijf ontwikkelde in juli nog een functie waarmee gebruikers foto’s konden bewaren.

Nu maakt Instagram dus juist een omgekeerde stap. Het is binnen Instagram Stories niet mogelijk om beelden te liken of erop te reageren. Wel kunnen volgers privéberichten sturen naar degene die een foto of video geplaatst heeft. De nieuwe functie zal de komende weken worden uitgerold binnen iOS en Android.

Het is overigens niet bepaald de enige nieuwe functie van Instagram. Gisteren nog lanceerde het de mogelijkheid om reacties te modereren, om op die manier internetpesterijen en andere ongewenste reacties sneller te verwijderen.