Uber komt deze maand nog met zelfrijdende auto’s

Abonneer je gratis op Techzine!

Deze maand nog zal Uber in de Verenigde Staten als eerste met zelfrijdende auto’s komen die publiekelijk beschikbaar zijn. Klanten in het centrum van Pittsburgh kunnen dan in het kader van een proef in samenwerking met Volvo via hun telefoon een auto oproepen. Daarmee doet Uber iets waar veel grote fabrikanten al aan werken, maar nog niet gerealiseerd hebben.

De afgelopen jaren zijn er veel bedrijven begonnen aan het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Google werd gezien als het grootste bedrijf in de markt en voert al enige jaren tests uit met zelfrijdende voertuigen. Tegelijk is er Tesla dat zijn Autopilot heeft, waarmee een voertuig uit zichzelf kan rijden, heeft Ford plannen voor een autonome autodeeldienst en liet BMW weten in 2021 met een zelfrijdende auto te komen. De eerste die het realiseert is echter Uber samen met Volvo.

Dat heeft de afgelopen tijd een handvol auto’s geleverd aan Uber, om de dienst mogelijk te maken. Daarbij zijn Volvo XC90 auto’s speciaal aangepast met tientallen sensoren, waaronder camera’s, lasers, radar en GPS-ontvangers. Het plan is om eind dit jaar nog honderd auto’s geleverd te hebben met de zelfrijdfunctie. In 2021 zouden de voertuigen pas echt helemaal autonoom moeten rijden.

Voor die tijd sturen de voertuigen al autonoom over de weg, maar moet er een technicus aan boord blijven om de boel in de gaten te houden. Die kan ingrijpen op het moment dat het mis gaat, maar hoeft dus niet meer te rijden.

Uber is verder niet van plan om zelf auto’s te gaan produceren. In plaats daarvan wil het deals sluiten met verschillende autofabrikanten, waarvan Volvo pas de eerste is. De software en systemen die het autonoom rijden van de auto’s mogelijk maakt, wordt wel door Uber geleverd. Dat kocht in het kader daarvan onlangs het bedrijf Otto, dat systemen maakt voor zelfrijdende auto’s.

De komende tijd blijft Uber het project als een grote praktijktest zien. Passagiers wordt in elk geval gevraagd om niet te communiceren met de mensen achter het stuur, om zo geleidelijk te kunnen wennen aan de afwezigheid van een echte chauffeur.