2min

Tags in dit artikel

, , ,

Mortal Kombat raakte niet alleen bekend vanwege uitgerukte harten en skeletten, maar ook door de gedigitaliseerde vechters en vechttechnieken. Wat ons altijd bijzonder tegenviel, was dat de karakters allemaal dezelfde basistechnieken gebruikten. Of je nu met Raiden of Shang Tsung vechtte, High en Low Punches en Kicks waren exact dezelfde. In eerste instantie stonden wij dan ook niet te springen om deel 5. Totdat bleek dat er radicaal gebroken werd met de traditionele opzet van MK. De vechttechnieken verschillen deze keer enorm per karakter en dat is dan ook meteen de sterkste kant van Deadly Alliance. Het is te zien dat er echte meesters model gestaan hebben voor deze digitale krijgers. Een personage heeft drie gevechtshoudingen tot zijn of haar beschikking en die verschillen zowaar van elkaar. Bijzonder mooi zijn de gedetailleerde animaties wanneer je krijger overschakelt tussen moves en poses. Elk figuur straalt gewoon dat ‘kom maar op met je grote bek!’-gevoel uit. De derde gevechtshouding maakt verder gebruik van een uniek wapen. Sub-Zero heeft een enorm ijszwaard en ons favoriete karakter -Li Mei- draagt twee Sais (ninjadolken). Het gebruik hiervan ziet er niet alleen erg cool uit, maar heeft ook tactische voordelen.

Het spreekt voor zich dat je gapende wonden achterlaat in je slachtoffer met een Bo of Katana in de hand. Weet je tegenstander tijdig op de block-toets te drukken, maar heeft hij zelf geen wapen in de hand, dan blijft de schade beperkt. Alleen door ook een wapen te gebruiken bij het blocken, zal de schade volledig tot nul gereduceerd worden. Ook belangrijk om te weten is dat je meer schade oploopt mét een wapen dan zonder als je zélf geraakt wordt. Zorg dus dat je in de aanval gaat als je bewapend bent, of terugschakelt naar een ‘gewone’ houding.

Mortal Kombat stond altijd al bekend om de vrij te spelen inhoud, van extra levels en karakters tot filmpjes en foto’s van het ontwikkelteam en -proces. Deze keer staan er zelfs 676 (!) items te wachten op de speler. Je koopt deze hebbedingetjes met de verschillende Koins (geheel in traditie met een K) die je verdient met het spelen van de Arcade- en Konquest (ook met een K!) mode. Vergis je echter niet; de meeste items zijn plaatjes en foto’s. Meer dan eens ben je teleurgesteld door de hoge prijs die je betaalt voor iets wat weinig toevoegt. Opvallend is de Konquest mode. Deze bestaat uit een basistraining die voor elk karakter hetzelfde is. Een groot aantal missies vertelt daarna meer over de unieke vechtstijlen van je personage en legt goed uit hoe combo’s en special moves werken. Omdat je hier ook voor betaald krijgt, zul je al snel de fijne kneepjes van de vele krijgers onder de knie hebben. Jammer is wel dat de achtergrondverhalen en de uitleg hier niet gesproken zijn; dit zou absoluut meer toevoegen aan de sfeer.