Bijna één op de vijf Nederlanders gaat nog voor hun vakantie over op de aanschaf van een digitale camera. Een representatief onderzoek dat in opdracht van HP is uitgevoerd door Maurice de Hond geeft onder andere inzicht in de populariteit van de digitale camera onder de Nederlandse bevolking. Uit het onderzoek blijkt dat bij zowel mannen als vrouwen de digitale camera populair is, maar het gebruik enigszins verschilt tussen de twee groepen.

De belangrijkste resultaten:
-Meer dan 40% van de respondenten is in het bezit van een digitale camera.
-19 % is van plan voor de vakantie een digitale camera aan te schaffen. De helft ervaart het direct kunnen terugzien van hun foto’s als belangrijkste voordeel van de digitale camera.
-57 % van de digitaal camera bezitters print wel eens foto’s thuis.
-10 % vertrouwt nog op filmrolletjes.
-Bijna viervijfde van de respondenten is van mening dat de gebruiksvriendelijkheid van digitale camera’s ‘uitstekend’ of ‘goed’ is.
-Een op de vijf vrouwen vindt het direct kunnen versturen van foto’s per e-mail het belangrijkste voordeel van de digitale camera, tegenover één op de acht mannen.
-20 % van de vrouwen zou haar uiterlijk op foto’s willen bijwerken, terwijl maar 6% van de mannelijke respondenten dat zou willen.
-Een op de tien mannen gebruikt de digitale camera om pikante foto’s te maken, terwijl maar 4 % van de vrouwen de camera hiervoor gebruikt.