Abonneer je gratis op Techzine!

Gisteren maakte Techzine al melding van een op hand zijnde staking in de Call of Duty 2 gemeenschap. De voornaamste reden voor deze actie is het gebrek aan bugfixes en het ontbreken van een anti-cheat systeem in het spel. Het bedrijf DMW – Developing Multiplayer Worlds – springt hier handig op in met een anti-cheat tool.

De tool, genaamd DMW Anticheat, is oorspronkelijk ontwikkeld als een anti-cheat tool voor Medal of Honor: Allied Assault en de de MoH uitbreidings pakketten Spearhead en Breakthrough. Het bedrijf is begonnen met een anti-cheat tool voor 1 clan, en is inmiddels – 4 jaar later – een stuk groter geworden. Zo zijn er inmiddels al 100.000 gebruikers van de software.

Toen men bij DMW hoorde van het ontbreken van een anti-cheat module in Call of Duty 2 is er onmiddelijk besloten om in dit gat te springen. Het bedrijf verwacht rond de kerstdagen de nieuwste versie van de tool te kunnen lanceren, waarmee ook CoD2 spelers weer naar hartelust kunnen gamen zonder cheaters.

Voor de ontwikkeling van de Call of Duty anti-cheat heeft het bedrijf contact gezocht met een aantal Call of Duty clans. Deze clans helpen mee in de ontwikkeling en zullen een belangrijke rol spelen in de test-fase. Ook is er een showcase game-competitie georganiseerd. Dit is bedoelt als een soort live demo van de software.

Werking van de software
Het pakket bestaat uit 2 delen: de zogeheten scanner en een client. De scanner wordt op een gameserver geïnstalleerd, en de client moet op de pc’s van gamers staan. De client is gratis verkrijgbaar. Voor de scanner betaalt de klant per jaar een bedrag van rond de 30 Britse pond. Overigens is er ook een gratis scanner beschikbaar, maar deze biedt een stuk minder mogelijkheden.

Zodra de client detecteert dat een game contact probeert te leggen met een beschermde server wordt er een snapshot van de bestanden van die game gemaakt. Die wordt vervolgens naar de server gestuurd voor verificatie. Op die manier kan er gecontroleerd worden of er niks veranderd is in de game files. Ook houdt de client allerlei zaken op het lokale systeem in de gaten. Denk hierbij aan het monitoren van DLL’s, OpenGL en een controle of de aangeroepen API’s wel de officiële zijn.

De scanner, die op de gameserver draait, heeft ook de nodige features. Zo wordt elke speler continue in de gaten gehouden. Een vrij unieke feature is de mogelijkheid voor een administrator om een screenshot van een bepaalde user op te vragen. Dit betekent dat het systeem een plaatje maakt van het beeld dat een bepaalde speler op dat moment ziet. Zo is eventueel handmatig te controleren of er niet toch gecheat wordt.

Acceptatie binnen de industrie
Uiteraard kan een anti-cheat tool alleen effectief zijn als veel servers en spellen er gebruik van maken. Daarom heeft men bij DMW een team dat zich geheel wijd aan het contacten leggen met game ontwikkelaars. Op deze manier hoopt men dat de DMW technologie ingebouwd gaat worden in zoveel mogelijk (nieuwe) spellen.