The Federal Trade Commission in de Verenigde Staten wil bedrijven die adverteren via adware publiekelijk aan de schandpaal gaan nagelen. Daarmee wil de FTC de toename aan adware tegengaan.

De mogelijkheid tot het publiekelijk vernederen van dergelijke bedrijven werd in een interview geopperd door FTC commissielid Jon Leibowitz.
"Ik denk dat een dergelijk manier voordelen kan opleveren. Het vernederen van een bedrijf om de manier waarop ze hun geld uitgeven aan een verkeerde manier van reclame kan bijdragen aan de privacy van consumenten," aldus Leibowitz.

Als een bedrijf gebruik maakt van adware zou de FTC de naam van het bedrijf in kwestie bekendmaken en publiceren. Veel aanwezigen op de Anti-Spyware Coalition bijeenkomst, waar Leibowitz sprak, vinden het een goed idee, maar tegelijkertijd ook een drastische maatregel.

Veel bedrijven laten de manier van adverteren over aan advertentiebedrijven en maken daardoor soms onbewust gebruik van adware. Het is dan wel eenvoudig om bedrijven te vernederen, maar dat lost het probleem niet echt op, zolang de bedrijven de advertentiezaken uit handen blijven geven.

Adverteerders worden de laatste tijd door consumenten onder druk gezet om geen gebruik te maken van adware of andere software die consumenten niet op hun computer willen hebben.
Veel adverteerders zien in dat dit geen klein probleem is en consumenten laten elkaar ook in toenemende mate weten welke bedrijven gebruik maken van deze vorm van adverteren.

Of de publiekelijk vernederingsmanier van FTC ook daadwerkelijk gaat plaatsvinden is nog niet bekend, maar de FTC heeft wel aangekondigd hard op te zullen treden tegen adware en spyware en de schuldigen en wanneer mogelijk te vervolgen.