2min

Tags in dit artikel

, , ,

XS4all vindt dat er veel fouten voorkomen bij het aftappen van telecommunicatie. Het bedrijf heeft daarom bij de tweede kamer gepleit voor meer transparantie en controle op het plaatsen van taps.

XS4all heeft dit verzoek ingediend bij de tweedekamer vanwege de resultaten van een test, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Uit deze test blijkt dat er vaak foute tot incomplete opdrachten voor afluistering worden gegeven door Justitie. Zo gebeurt het bijvoorbeeld regelmatig de verkeerde personen worden afgeluisterd. Volgens XS4all verstuurt Justitie vaak onrechtmatige opdrachten naar providers.

Volgens de Telecommunicatiebedrijven hebben ze geen tot weinig inbreng op het gebied van een verkeerde aanvraag. XS4all zou dan ook graag zien, dat ze in hoger beroep mag wanneer een tap onrechtmatig is.
XS4all wil ook dat de feitelijke cijfers worden gepubliceerd, maar deze wil Minister Donner niet vrijgeven.

"De statistieken over het aftappen maken onderdeel uit van een adequate verantwoording van de noodzaak en het nut van aftappen richting Parlement en burger. Aftappen maakt immers een grote inbreuk op de privacy van burgers", aldus XS4all. XS4all wil dat de cijfers daarom naar buiten gebracht worden, omdat ze wellicht aan kunnen tonen of het aftappen ook echt nut heeft.

Uit een citaat van KPN blijkt dat dit bedrijf de mening van XS4all deelt: "De huidige verplichting om elke nieuwe dienst vanaf de invoering aftapbaar te maken, zet een rem op de innovatie in de telecommunicatie."
XS4all heeft deze klachten al vaker neergelegd. Er loopt momenteel ook een rechtzaak die door het bedrijf is aangespannen, over het feit dat de provider een vergoeding wil per geplaatste tap. Deze zaak ligt momenteel stil, omdat XS4all niets over de taps bekend mag maken van de overheid.