De internetprovider UPC kampt al dagen met problemen, de mailserver functioneert niet zoals hij zou moeten functioneren. Dit zou vermoedelijk komen door spam, maar niet alleen UPC heeft last van problemen door spam, ook de kleinere ISP Demon Internet is getroffen.

Ronald van der Aart van UPC claimt dat het gaat om een spam vloedgolf. Er zou nog nooit zoveel spam langs de scanners gekomen zijn en daarom is de mailserver van slag. Het gevolg is dat veel mail pas later wordt bezorgd en soms is de mailserver helemaal niet bereikbaar.

Er was al op Techzine te lezen dat het probleem opgelost zou moeten zijn. Echter begonnen de problemen donderdagavond weer. UPC hoopt het allemaal op te kunnen lossen met extra mailservers.
Ook Demon Internet kampt met de problemen, XS4ALL medewerker Simon Hania: "in de laatste drie maanden is de hoeveelheid e-mail met een factor anderhalf toegenomen en dat is vrijwel allemaal spam."

Spam mag je onderverdelen in twee vormen, ten eerste is er de gewone spam, die meestal gemakkelijk onderschept kan worden. De tweede is alleen een afbeelding in de email. Het kost servers meer rekenkracht om deze spam tegen te gaan.

XS4ALL heeft een aparte manier gevonden om te kijken of een bericht spam is. Dit doen ze met een blacklist, wanneer de afzender op de blacklist staat, wordt het bericht automatisch gemarkeerd als spam. Word de afzender niet gevonden op de blacklist, dan wordt de tweede test in gang gezet. XS4ALL hoopt zo ook de problemen bij Demon op te lossen.