Virtuele communities, zoals World of Warcraft en Second Life, zijn immens populair. Steeds meer internetters maken een virtueel karakter aan en begeven zich regelmatig in een online wereld. Ze kunnen met hun internetpersoonlijkheid een ontwikkeling doormaken door vaardigheden op te doen of virtuele goederen of geld te vergaren. In veel gevallen zijn deze om te zetten in echte valuta, zoals Amerikaanse dollars of euro’s. Hackers grijpen de populariteit van virtuele communities aan om via spyware accountinformatie te achterhalen en virtuele bezittingen te ontvreemden. Deze worden vervolgens aangeboden via veilingsites. Uit een onderzoek van Trend-Micro blijkt dat in 2006 al ruim 3.600 aan gamegerelateerde spyware-uitbraken geïdentificeerd. Dit aantal ligt overigens voor bankgerelateerde spyware boven de 7.000 aanvallen.

Trojan spyware gericht op online games als Second Life, World of Warcraft, Lineage en andere heeft volgens Trend Micro kenmerken van georganiseerde witwaspraktijken. RMT – Real Money Transaction of Real Money Trading – is een belangrijk onderdeel van de online gamewereld. Zo kunnen spelers van World of Warcraft items als wapens, kleding en zelfs geld verhandelen. Via trojan spyware die is ‘verstopt’ in virtuele communities, achterhalen kwaadwillenden accountgegevens van nietsvermoedende gebruikers. Vervolgens loggen ze in, stelen de online bezittingen en bieden deze te koop aan of zetten ze om in echte valuta. Het is lastig om deze virtuele dieven te vervolgen, aangezien internetters in tegenstelling tot bijvoorbeeld banken vaak geen aangifte doen van online diefstal.