2min

Tags in dit artikel

, ,

De zomervakantie heeft veel invloed op het interzoekgedrag, uit gegevens van prijsvergelijkingsite www.kieskeurig.nl wordt duidelijk dat er een sterke toename in het aantal bezoeken van de site is. De productreviews worden daarbij langer en beter bestudeerd. Ook opmerkelijk is de stijging in de zoekopdrachten naar navigatiesystemen, digitale camera’s en portable dvd-spelers. Het aantal zoekopdrachten op navigatiesystemen is de afgelopen twee maanden zelfs extreem toegenomen, met gemiddeld 50 procent.

In een online onderzoek, waaraan 811 mensen meededen, geeft 39 procent van de mannen aan een navigatiesysteem mee te nemen op vakantie. Vrouwen hebben meer voorkeur voor een boek, opvallend is dat een laptop voor 21 procent van de mannen onmisbaar is tijdens de vakantie. Van het totaal aantal deelnemers schafte 52 procent een digitale camera aan, en 46 procent een nieuwe MP3-speler.

Het is dus wel duidelijk dat de oriëntatie op producten steeds vaker online en via reviews gebeurt. Uit het onderzoek blijkt ook dat 78 procent van de bezoekers zich laat beïnvloeden door middel van reviews. Van de deelnemers, geeft 67 procent aan dat zijn mening door het lezen van reviews versterkt wordt. Een kwart zegt hiermee zijn voorkeur hebben gewijzigd.

Ook blijkt uit hetzelfde onderzoek dat de meeste Nederlanders een GSM en digitale camera meenemen op vakantie. 84 Procent gaat huiswaarts met digitale foto’s, terwijl 83 procent van de vakantiegangers met de thuisblijvers contact houdt via de mobiele telefoon. 64 procent van de deelnemers neemt ook een goed boek mee.

"Consumenten hechten steeds meer waarde aan comfort voor onderweg. Bellen, sms-en, voor tientallen MB’s aan foto’s maken, muziek luisteren, dvd’s kijken: een vakantie zonder deze activiteiten is haast niet meer voor te stellen", aldus Minouk Fieggen-Verkerke, Hoofd Marketing bij Kieskeurig.nl