3min

Tags in dit artikel

, , , ,

Door gebruik te maken van fotografie bij bepaalde teksten kun je soms de lezer naar jouw eigen hand zetten. Soms echter kun je ook juist de tegenovergestelde werking oproepen – iets wat precies het geval was in een recente campagne van Microsoft. Een marketing brochure van de softwaregigant welke gebundeld was met OEM-systemen vertoont namelijk een afbeelding van de Apple MacBook Pro en een afbeelding waarop kinderen te zien zijn met Playstation-controllers in hun hand.

Hoeveel geld er ook gestoken wordt in een bepaalde campagne, fouten kunnen er altijd in sluipen. In een recente campagne van Microsoft was deze fout echter wel een beetje beschamend. Althans, om deze fout te achterhalen moet er wel wat beter naar de afbeeldingen gekeken worden. Rami Taibah van Hehe2 vertelde in een van zijn blogs dat een folder van Windows Vista welke geleverd werd bij zijn HP Pavilion een afbeelding bevat van iets dat verdacht veel lijkt op een MacBook Pro.

"Het eerste dat mij opviel was het promotionele foldertje van Microsoft Windows Vista waar een foto op stond van het ideale gezin welke gebruik aan het maken waren van een laptop," zo schreef Taibah. "Wat erg opviel was dat de laptop wel erg veel gelijkenissen had met een MacBook Pro!" Naast dit ontdekte hij ook nog een grote fout op de laatste pagina van de folder, waar het gaat over de gamingmogelijkheden van Windows Vista. Op deze pagina is namelijk een afbeelding zichtbaar waar je twee blije kinderen op een console ziet spelen. Wat duidelijk zichtbaar is op deze foto’s, is het feit dat zij Playstation-controllers in hun handen hebben.

Wanneer er duidelijker gekeken wordt naar de advertentie, kan er met zekerheid gezegd worden dat de computer die getoond wordt op de afbeelding zeer zeker een MacBook Pro is. Dit kan onder anderen met zekerheid gezegd worden door de plaats van de powerbutton, de plaats van het touchpad en de layout van de poorten.

Natuurlijk was het niet de bedoeling van Microsoft om de producten van haar concurrenten te promoten in haar eigen brochure. Natuurlijk kan er altijd over gediscussieerd worden of het product op de foto nou daadwerkelijk een MacBook Pro is, maar zelfs als dit niet het geval is, is het natuurlijk nooit een goed idee om een foto te gebruiken van een product dat daar zeer sterk op lijkt. Over het geval van de gamingadvertentie, hier is het duidelijk zo dat de controllers die de kinderen in hun handen houden de Playstation-controllers zijn, deze zijn namelijk duidelijk zichtbaar.

Deze fout is ontstaan doordat de ontwikkelaar van deze brochures ervoor gekozen heeft om stock images gebruiken. Hierdoor kan de boodschap die in het algemeen meegegeven wilde worden natuurlijk ook wel duidelijk gemaakt zijn. Maar wanneer er beter naar de afbeeldingen gekeken wordt, wordt pas duidelijk welke producten er nou echt staan op de afbeelding.