1 min

Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt dat in november 2008 de consumentenuitgaven daalden met anderhalf procent. Desalniettemin bezochten 25 procent meer bezoekers de site Prijsvergelijk.nl dan in de maanden voor de kredietcrisis.

Hoofdoorzaak van het toenemende bezoekersaantal van onder meer Prijsvergelijk.nl is dat consumenten gedurende de economische crisis prijsbewuster worden. Zo steeg het aantal prijsvergelijkingen van bijvoorbeeld koelkasten en koffieapparaten met vijftien procent.

Hetzelfde geldt voor lcd-televisies die ruim tien procent meer werden vergeleken dan voor de economische crisis. Dit terwijl lcd-televisies eigenlijk luxegoederen zijn. Voornaamste reden is dan ook dat mensen nog altijd de oude CRT-televisies willen vervangen door een ruimtebesparende lcd-tv.

Naast vaste goederen stegen ook diensten zoals financiële goederen en vakanties. Het vergelijken van de prijs van verschillende vakanties steeg met maar liefst dertig procent, zo bleek uit een onderzoek van Jungle Minds.

Overigens is Prijsvergelijk niet de enige prijsvergelijkingssite die zijn bezoekersaantallen ziet stijgen. Andere soortgelijke sites maken eenzelfde groei mee en de verwachting is dat deze groei nog wel even zal blijven aanhouden.