2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het merendeel van applicaties dat in de App Store gedownload wordt blijkt na één maand nog slechts door zo’n vijf procent van de gebruikers gebruikt te worden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Pinch Media.

Pinch Media heeft van ruim dertig miljoen App Store-downloads gegevens verzameld waaruit een uitgebreide analyse is opgesteld. Uit de analyse blijken een aantal interessante feiten. Zo zorgt het verlagen van de prijs van een applicatie er gemiddeld genomen voor dat de vraag met 130 procent stijgt, terwijl bij een verhoging de vraag met 25 procent daalt.

Nadat een gratis applicatie één dag in het bezit is, gebruikt slechts twintig procent de applicatie nog. Na één maand is dat percentage al gedaald onder de vijf procent en na drie maanden nadert het percentage de nulgrens. Bij het gebruik van betaalde applicaties is ongeveer een gelijksoortige trend weer te geven.

Ook blijkt dat betaalde applicaties gebruikers langer bij zich houden dan gratis applicaties, al is dat waarschijnlijk omdat een betaalde applicatie ook echt een greep in de portemonnee vereist en een gratis applicatie juist niet. Verder blijkt dat applicaties in de categorie ‘Sport’ het op de korte termijn beter doen en applicaties in de categorie ‘Entertainment’ juist op de lange termijn.

Tot slot is ook adverteren binnen applicaties een belangrijke factor. Volgens Pinch Media is dat echter niet altijd de beste optie als je je applicatie toch gratis aan wilt bieden. Gemiddeld genomen zijn er maar weinig applicaties die succes kunnen boeken met een advertentie-model. De meeste applicaties zouden gebruikers moeten ‘bombarderen’ met advertenties om quitte te kunnen spelen.

Sommige applicaties profiteren echter van netwerk-effecten en zouden met een advertentiemodel veel meer gebruikers hebben dan het gemiddelde van 6,6 op een gratis applicatie. Dit geldt ook voor applicaties die de gebruiker meer dan gemiddeld gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld NU voor het laatste nieuws of Trein voor de laatste vertrekdata van een trein.

Pinch Media raadt ontwikkelaars aan om niet meteen een advertentie-ondersteunde applicatie te lanceren, maar eerst te kijken of dit zich qua gebruikersaantallen loont. Daarom is het volgens Pinch Media verstandig om analyse-software in je applicatie te verwerken zodat gebruikersgegevens verzameld kunnen worden.