Abonneer je gratis op Techzine!

Steeds meer Nederlandse webwinkels onderzoeken of het schrappen van de verzendkosten resulteert in een hogere omzet.

Uit een steekproef van Prijsvergelijk.nl blijkt dat zo’n vijftien procent van de vierhonderd ondervraagden de verzendkosten voor eigen rekening neemt. "Opmerkelijk is dat vooral traditionele retailers, die ook fysieke winkels hebben en niet alleen op internet actief zijn, de verzendkosten afschaffen. Deze ontwikkeling is begonnen bij producten als kleding, schoenen en boeken, maar ook steeds meer elektronicazaken sluiten zich aan".

Volgens Bart van Engeland van prijsvergelijkingssite Beslist.nl zorgt het afschaffen van de verzendkosten ervoor dat meer mensen over de streep worden getrokken om online iets aan te schaffen. Ook hij merkt dat steeds meer webwinkels geen verzendkosten meer in rekening brengen.

"We herkennen dat beeld. Steeds meer webwinkels experimenteren met het weglaten van verzendkosten om te zien of dat extra omzet oplevert. Ze bouwen daarmee een dataset op om te kijken wat zo’n actie met de conversie doet", aldus Toine Bax, directeur van vergelijkingssite Selectivo.nl.