Apple maakte vandaag bekend dat het in tachtig dagen tijd meer dan drie miljoen iPads heeft verkocht. Het apparaat werd in april in de Verenigde Staten gelanceerd en eind vorige maand waren de eerste Europese landen aan de beurt.

Apple introduceerde de iPad op 27 januari als een nieuwe productcategorie, zorgvuldig gepositioneerd tussen de laptop en de smartphone. De iPad heeft een 9.7-inch multi-touchscherm en wordt aangedreven door Apples eigen chip, de A4, die tegelijkertijd cpu, geheugen en gpu is. Met de iPad is het onder meer mogelijk om te surfen op internet, te e-mailen, films te bekijken en digitale boeken en tijdschriften te lezen.

"Mensen houden van de iPad terwijl het een deel van hun dagelijkse leven wordt", zei Steve Jobs, Apples CEO. "We werken hard om dit magische product in de handen van meer mensen te krijgen, waaronder negen extra landen volgende maand." Een van deze negen landen is Nederland, zo maakte Apple eerder al bekend. Een definitieve datum heeft het bedrijf echter nog niet gegeven. Als we de geruchten mogen geloven zou dat volgende week vrijdag al kunnen.

Naast de verkoopcijfers maakte Apple bekend dat er inmiddels ook meer dan elfduizend applicaties voor de iPad verkrijgbaar zijn. Dat is naast de ruim 225.000 applicaties die al beschikbaar waren voor de iPhone en iPod touch en die ook geschikt zijn voor de iPad.