Abonneer je gratis op Techzine!

Uit een onderzoek van KPN blijkt dat Nederlanders succesvol zijn door het gebruik van social media als Facebook, Hyves, LinkedIn of Twitter. Een op de vijf Nederlanders hebben een baan, een huis, nieuwe klanten of zelfs de liefde van hun leven gevonden via één van deze netwerken.

Volgens KPN voldoet een optimaal online sociaal netwerk aan vier kernkwaliteiten die bijdragen aan succes, namelijk bereik, betrouwbaarheid, snelheid en capaciteit. "Hoe actiever in (online) sociaal netwerken, hoe succesvoller je vaak bent," aldus KPN.

In Nederland gebruikt 22 procent social media zowel voor privé als zakelijk. Gebruikers van het online netwerk LinkedIn zijn met 28 procent de mensen met de meeste contacten, dit zijn er namelijk meer dan 125. Nederlanders hebben verder binnen online sociale netwerken gemiddeld 139 contacten, waarvan 33 procent men ook echt kent.

Volgens 37 procent van de Nederlanders wordt Facebook in 2011 het belangrijkste online sociale netwerk. Facebook heeft met 26 procent het hoogste percentage gebruikers, met voornamelijk buitenlandse contacten.