2min

87 procent van de medewerkers mag social media gebruiken op de werkvloer. In bijna driekwart van de gevallen heeft de organisatie een specifiek contactpersoon voor het gebruik van social media.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek onder 150 organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd door Budeco, de ontwikkelaar van de Social Media Policy Generator.

Aanvankelijk waren werkgevers terughoudend in het gebruik van social media door hun werknemers. De manier waarop werknemers over hun baas, andere werknemers en de werkwijze praten, zou het imago en de reputatie van de organisatie kunnen aantasten. Dat is vandaag de dag volledig omgeslagen: steeds meer werkgevers stellen een social media code op en stimuleren hun werknemers om social media te gebruiken, zelfs in de baas z’n tijd.

87 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media. 63 procent van de organisaties gebruikt al een vorm van algemene communicatie gedragsregels, "codes of conduct" of iets vergelijkbaars voor hun personeel. 73 procent van de organisaties heeft een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media. Dat is vaak iemand van de afdeling Marketing & Communicatie (57 procent), het Management Team (21 procent), Human Resources (14 procent) of de IT Servicedesk (7 procent).

Marco Frijlink van Budeco zegt het volgende over de onderzoeksresultaten: "Wij hadden de indruk dat veel organisaties wel met social media aan de slag willen, maar ook graag houvast willen. De social media policy generator creëert dat houvast en het is goed om te zien dat 87 procent van de organisaties hun medewerkers het gebruik van sociale media tijdens werktijd niet willen verbieden, maar er op een positieve manier naar kijken."

Toch is het verstandig om voorzichtig te zijn met het gebruik van social media. Je weet maar nooit of je baas je berichten leest of foto’s bekijkt. Er zijn gevallen bekend dat het gebruik (of misbruik) van social media tot ontslag kan leiden. Uit onderzoek van Proofpoint (2009) is gebleken dat 17 procent van de ondervraagde bedrijven wel eens te maken heeft gehad met vervelende situaties die ontstonden door het gebruik van social media. In 8 procent van de gevallen leidde dit tot ontslag van de werknemer.