De helft van alle gebruikers van mobiele apparaten vindt het niet erg als er reclame verschijnt in hun apps. Voorwaarden is wel dat zij geen geld hoeven neer te leggen voor deze applicaties.

Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Nielsen. Het bureau bracht in kaart welke apps consumenten downloaden. Niet geheel onverwachts is het slechts een kleine groep van 2 tot 3 procent die alleen apps aanschaft waar een prijskaartje aanhangt. De groep consumenten die alleen applicaties downloadt als hij daarvoor niet hoeft te betalen, is gemiddeld genomen even groot als de groep die zowel betaalde als gratis apps aanschaft.

Volgens het onderzoeksbureau hebben bezitters van een mobiele telefoon of tablet gemiddeld 33 apps op hun toestellen staan. Games, muziek, sociale netwerken en navigatietools zijn de populairste applicaties onder gebruikers. Reviews en digitale magazines daarentegen zijn niet echt geliefd onder gebruikers.

Ook hebben de onderzoekers gevraagd wat consumenten van de reclame vonden die bij veel gratis apps is inbegrepen. Iets meer dan de helft (51 procent) vindt het niet erg dat zij zo nu en dan een advertentie te zien krijgen als ze hun app gebruiken, zolang ze de content gratis kunnen raadplegen of de app kosteloos mogen gebruiken. Alleen bij videodiensten hekelen consumenten advertenties: 73 procent van de ondervraagden zegt weinig tot geen reclame te willen ontvangen als ze een video kijken. Toch wil 83 procent van de gebruikers niet of zeer weinig betalen voor mobiele videodiensten.