2min

Gamen op een tablet is tegenwoordig zeer populair onder gebruikers. Daar kunnen ontwikkelaars van profiteren. Onderzoeksbureau Juniper Research heeft berekend dat de opbrengsten van tabletgames in 2014 zal toenemen tot 3,1 miljard dollar.

In 2011 lag de totale opbrengst van mobiele games op 491 miljoen dollar. Juniper Research verwacht dat dit de komende twee jaar zal stijgen tot een bedrag van 3,1 miljard dollar, omgerekend is dit een stijging van ruim 531 procent. De schermgrootte en verbeterde graphics van tablets zullen gamers aansporen om meer tabletgames of virtuele items te kopen.

"De tablet is het perfecte apparaat om mobiele games op te spelen: de schermen zijn groot genoeg voor gebruikers om alle actie op te zien, ongeacht hoe groot hun handen zijn", aldus Charlotte Miller, een van de onderzoekers die heeft meegewerkt aan het rapport. Daarnaast hebben tabletbezitters volgens Miller veelal een hoger besteedbaar inkomen. De combinatie van deze twee factoren maakt het ontwikkelen van tabletgames een "zeer lucratieve aangelegenheid". Juniper Research verwacht dat tablets in 2016 verantwoordelijk zullen zijn voor éénderde van de wereldwijde opbrengsten van mobiele games.

Veel tabletbezitters gebruiken hun tablet om op te gamen. Uit een recent onderzoek van Google onder 1400 Amerikaanse tableteigenaren bleek dat 84 procent van de respondenten de tablet gebruikt om op te gamen. Het zoeken van informatie (78 procent), het controleren van de e-mail (74 procent) en het lezen van het laatste nieuws (61 procent) zijn andere veelgebruikte toepassingen op tablets.