1 min

Vodafone start met een pilot die een half jaar zal duren, waarbij een deel van de zakelijke klanten een ‘premium service’ krijgt, waarmee zij extra bandbreedte tot hun beschikking krijgen voor mobiel internet op de laptop of tablet.

Vodafone erkent de overgang van spraakgebaseerde naar datagebaseerde diensten en springt hier op in door klanten een gevarieerder aanbod in abonnementen en diensten te bieden. Eén van de vernieuwingen is het aanbod van voorrang op het mobiele netwerk. De pilot hiervoor zal slechts beschikbaar zijn voor 50.000 zakelijke klanten, één procent van het totale klantenbestand. Vodafone koos hiervoor om de kwaliteit van het netwerk voor reguliere klanten niet merkbaar te benadelen. In deze testperiode krijgen de premium service-klanten tijdens piekmomenten de beschikking over twintig tot dertig procent meer bandbreedte dan reguliere klanten.

Samen met innovatieorganisatie TNO zullen er verschillende controles gedaan worden om te zien wat de impact is van de dienst op reguliere klanten. Hierna zal worden gekeken hoe de premium service in de toekomst verder toegepast kan worden.