1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Met de lancering van iOS 6 introduceerde Apple een nieuwe functie voor adverteerders genaamd "ID for Advertisers", of kort IFA. Met IFA kunnen gebruikers anoniem gevolgd worden op de iPhone.

IFA is bedoeld als tussenoplossing. Het liefst hebben adverteerders de UUID’s van gebruikers voor doelgerichte advertenties, maar dat weigert Apple. Dit omdat de UUID van een iOS-apparaat permanent is en deze vaak gelinkt zijn aan de identiteit van de gebruiker. Een IFA kan opnieuw worden uitgegeven en is tijdelijk.

Met IFA wordt het mogelijk om te zien hoe een gebruiker een app heeft gevonden en welke websites de gebruiker op de iPhone bezoekt. Hiermee wordt het mogelijk om doelgericht te adverteren en om te zien hoe effectief deze advertenties zijn.

Hoewel het met IFA niet mogelijk is om gebruikers te identificeren, heeft Apple de functie wel standaard aangezet. Wil een gebruiker de functie uitschakelen, dan moet deze een beetje zoeken, want de functie staat niet op een logische plek. In plaats van onder Privacy staat de functie onder General, About en Advertising. Als de gebruiker Limit Ad Tracking inschakelt, wordt deze niet meer gevolgd.