1 min

De Federal Trade Commission (FTC) in de Verenigde Staten heeft bepaald dat zoekmachines de advertenties voortaan beter moeten markeren en onderscheiden van echte zoekresultaten. De FTC past de richtlijnen voor zoekmachines, die alweer stamt uit 2002, dan ook aan om dit erin op te nemen.

De FTC heeft in totaal 24 zoekmachines per brief laten weten dat de richtlijnen worden aangepast en dat daar rekening mee moet worden gehouden. De belangrijkste spelers zijn natuurlijk Google, Bing en Yahoo. Hoewel de FTC alleen beslissingen kan nemen voor de VS, is de kans groot dat de wijzigingen in de zoekresultaten wereldwijd worden doorgevoerd. Google ligt in Europa namelijk ook onder vuur voor de manier waarop het de zoekresultaten presenteert.

De regels van de FTC gelden overigens voor alle manieren waarop zoekresultaten in combinatie met betaalde advertenties worden gepresenteerd. Niet alleen op de website moet er een duidelijk onderscheid komen, ook in mobiele apps of bij resultaten die via spraak worden aangeleverd. Indien een met spraak gestuurde assistent als Google Now of Siri zoekresultaten gaat voorlezen en een van deze resultaten is gesponsord, dan moet dat worden aangegeven.

Met deze nieuwe richtlijnen worden de zoekresultaten van zoekmachines transparanter en duidelijker voor de gemiddelde internetgebruiker. Het gevecht voor de eerste niet-gesponsorde plek in de zoekmachines op bepaalde keywords zal hierdoor ook ongetwijfeld toenemen.