De Britse consumentenorganisatie Which? wil grote fabrikanten waaronder Apple, Google en Samsung aan de tand voelen over de meerprijs voor mobiele apparaten als gebruikers extra geheugen willen hebben. Volgens Which? zou de consument namelijk in verhouding met de extra productiekosten vaak teveel betalen.

Volgens de Britse consumentenorganisatie Which? wordt de consument op grote schaal benadeeld door partijen als Apple, Google en Samsung. Het produceren van 16GB aan extra interne opslag kost de fabrikanten volgens hen slechts 7,10 euro meer. Dit terwijl de prijs van een 32GB-versie van de iPad Air (review) zo’n 90 euro meer kost dan de 16GB-versie. Ook Google vraagt een vergelijkbare meerprijs voor de extra capaciteit voor de Nexus 10. In sommige gevallen loopt de meerprijs op tot wel 1.000 procent ten opzichte van de kosten.

De waakhond voor consumenten geeft ook aan dat er van het aantal aangegeven capaciteit een aanzienlijk deel verloren gaat voor de opslag van het mobiele besturingssysteem en ingebouwde applicaties. Hiervoor wordt als voorbeeld door Which? de Samsung Galaxy Tab 3 aangehaald, waarbij van de aangegeven 16GB slechts 10GB vrij te gebruiken is.

Met het oog op een piek in de verkoopcijfers door de naderende feestdagen adviseert Richard Headland, redacteur bij Which?: "Gezien de hoge vraag naar tablets voor de Kerstdagen, zullen consumenten schrikken van hoeveel ze verhoudingsgewijs betalen voor extra intern geheugen. Als je meer waar voor je geld wilt, koop dan een tablet waarbij extern geheugen kan worden toegevoegd."