Hoge Raad: Provider moet toestelprijs vermelden bij abonnement

Nederlandse telecomproviders moeten voortaan de werkelijke prijs van een toestel gaan vermelden bij het afsluiten van een abonnement, ook als ze het toestel zogenaamd "gratis" weggeven. Een abonnement met een gratis telefoon is volgens de rechters gewoon een koop op afbetaling.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een abonnement voor een mobiele telefoon met een looptijd langer dan drie maanden en waarbij het toestel "gratis" wordt meegeleverd valt onder de wet koop op afbetaling. Het is volgens de rechters duidelijk dat de providers de kosten van het toestel hebben verrekend in de abonnementsprijs over de contractperiode.

Deze uitspraak heeft tot gevolgd dat telecomproviders voortaan de prijzen van de toestellen moeten vermelden, ook als ze deze gratis weggeven. Als ze dit niet doen dan is dat een overtreding van de wetgeving die consumenten bij aankopen beschermt. Dat kan als gevolg hebben dat de complete overeenkomst nietig kan worden verklaard en komt te vervallen. De uitspraak zal geen invloed hebben op de prijzen van de abonnementen in combinatie met een smartphone, maar zorgt wel voor een transparantere opbouw van de abonnementsprijzen.

De zaak is aan de Hoge Raad voorgelegd omdat een vrouw meerdere telefoonabonnementen had afgesloten waarbij ze een smartphone van 475 euro cadeau kreeg. Ze weigerde vervolgens echter de abonnementen te betalen aan KPN en beriep zich op de wet koop op afbetaling. KPN is van mening dat die wet niet van toepassing is en dat de kosten alleen zijn voor het bellen, sms’en en mobiel internet. Uiteindelijk kwam de Hoge Raad eraan te pas en die oordeelde in het voordeel van de vrouw.