1 min

Het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung heeft het in de eerste helft van 2014 niet makkelijk gehad. Uit voorlopige kwartaalcijfers bleek al dat Samsung te maken heeft met een daling in de omzet en winst, nu blijkt uit eigen cijfers ook dat marktaandeel is ingeleverd

Volgens eigen cijfers beschikte Samsung in de eerste zes maanden van 2014 over een marktaandeel van 24,9 procent in de markt voor smartphones. Dat is 1,9 procent lager dan in dezelfde periode in 2013. Een groot deel van de winst van Samsung is afkomstig uit deze markt, wat verklaart waarom de cijfers van het Koreaanse bedrijf een aanzienlijke deuk opliepen.

De matige financiële cijfers zijn volgens Samsung het resultaat van een toegenomen concurrentie in de markt voor smartphones in China en Europa. Een groei in de marktaandelen voor geheugen (+2,7%), schermen (+1,2%) en televisies (+2,4%) kan niet voor compensatie zorgen.

Samsung’s winst daalde in het afgelopen kwartaal met maar liefst 19,5 procent. Voor het lopende kwartaal verwachten de Koreanen wel betere cijfers, mede door de lancering van de Galaxy Note 4. Dit toestel wordt vrijwel zeker begin september getoond. Ook presenteerde Samsung onlangs de Galaxy Alpha, de eerste metalen smartphone van het bedrijf.