2min

Uit onderzoek van Multiscope is gebleken dat Nederlanders nog weinig heil zien in Google’s digitale bril. Naast de lage interesse zijn Nederlanders ook bang voor Google Glass, vooral voor de invloed op de privacy.

Het onderzoek is gedaan onder 1008 Nederlanders, waarbij vier op de vijf mensen aangaven wel van Google Glass gehoord te hebben. Tweederde van de ondervraagden weet ook echt inhoudelijk wat van de bril af, maar 81 procent van de mensen ziet het idee niet zitten.

Dat Google Glass op weinig interesse kan rekenen is door verschillende redenen. Zo denkt men dat Google Glass afleidt bij gebruik, waardoor de bril gevaarlijk is. Ook willen veel mensen gewoon geen bril dragen als dat niet nodig is. 63 procent van de mensen denkt dat hun privacy in het geding komt als anderen de bril dragen.

Van de ondervraagden denkt ook 41 procent dat hun eigen privacy negatief wordt beïnvloed wanneer ze Google Glass dragen. 40 procent van de mensen vindt eigenlijk dat Google Glass in openbare ruimtes niet toegestaan moet worden.

De mensen die Google Glass wel interessant achten denken dat de bril veel nieuwe mogelijkheden kan bieden. 51 procent van de geïnteresseerden ziet het wel zitten om te navigeren met behulp van de bril, 40 procent denkt dat foto’s maken en bekijken een goede bezigheid is. Het ontvangen van e-mail en gebruik van sociale media is met respectievelijk 19 en 16 procent minder in trek.

De huidige prijs van Google Glass blijkt ook een gigantisch struikelblok. Voor de bril moet 1500 dollar worden opgehoest, terwijl men tussen de 100 en 130 euro voor de bril zou willen uitgeven. Wat dat betreft is er nog wel goed nieuws: de onderdelen van de bril kosten maar een fractie van de aanschafprijs.