2min

Apple laat officieel doorgaans weinig los over hoe goed nieuwe apparaten verkopen. We weten elk kwartaal hoeveel iPads en iPhones er verkocht zijn, maar welk type dominant is moeten we zelf raden. Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) heeft getracht te bepalen welke iPhone momenteel het beste verkoopt en concludeert dat de iPhone 6 driemaal zo vaak over de toonbank gaat als zijn grote broeder.

De iPhone 6 (review) en iPhone 6 Plus (review) zijn inmiddels enkele maanden te koop. De grootste tekorten zijn overigens nog niet achter de rug: als je de iPhone 6 in de online Apple Store bestelt moet je rekenen op een levertijd van 7 tot 10 werkdagen, op de iPhone 6 Plus moet zelfs 3 tot 4 weken worden gewacht. Dat beide apparaten zeer in trek zijn mag dus wel duidelijk zijn.

Volgens CIRP vraagt de Amerikaanse consument echter driemaal zo vaak om een iPhone 6. In de eerste 30 dagen na de lancering zou de iPhone 6 voor 68 procent van de iPhone-verkopen hebben gezorgd, de iPhone 6 Plus moest het doen met 23 tot 24 procent. Gezien de bestaande tekorten hadden de verhoudingen anders kunnen liggen als beide toestellen voldoende op voorraad waren geweest.

De overige 8-9 procent werd voldaan door oudere modellen zoals de iPhone 5C en iPhone 5S. Deze smartphones zorgden vorig jaar gezamenlijk voor een aandeel van 84 procent, wat erop duidt dat de consument in verhouding nu meer interesse heeft voor de allernieuwste modellen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat de schermen groter zijn en de behuizing dunner is.

De gemiddelde opslagruimte van de verkochte iPhones ligt op 48GB, wat bijna het dubbele van vorig jaar is. Dat is misschien niet zo’n verrassing omdat Apple de varianten met 32GB bij de iPhone 6 en iPhone 6 Plus heeft geschrapt. Deze modellen komen met 16, 64 en 128GB aan opslagruimte.