Twee voormalige HTC-topmannen zijn samen aan een nieuw avontuur begonnen: een elektrische scooter met verwisselbare accu’s. Bij HTC waren zij verantwoordelijk voor enkele opzienbarende producten, nu proberen ze het zelf en op het eerste oog niet zonder succes. De scooter is redelijk uniek en kan weleens een doorbraak worden in grote steden.

Horace Luke en Matthew Taylor zijn samen de startup Gogoro begonnen en wisten al 150 miljoen dollar aan investeringen binnen te slepen voordat bekend werd gemaakt waar de twee aan werken. Het gaat om een elektrische scooter die wordt aangedreven door twee redelijk handzame maar wel zware accu’s. Het bereik van een scooter is zo’n 60 mijl, wat neerkomt op zo’n 95 kilometer.

De scooter is daarnaast enorm slim, zo wordt de scooter na elke rit slimmer omdat je rijgedrag wordt geanalyseerd en de scooter wordt geoptimaliseerd zodat een volgende rit minder energie kost. Ook worden lichten automatisch gedimt wanneer je deze niet nodig hebt. Bijvoorbeeld als je na een donkere weg ineens een goed verlichte straat inrijdt. Er wordt alles aan gedaan om energie te besparen.

Ook heeft de scooter een eigen app, die je waarschuwt wanneer het tijd wordt om je accu te wisselen. Hiervoor moeten zogenaamde wisselstations worden opgezet in grote steden, zodat je daar snel kan stoppen en je accu kan wisselen. Hiervoor is een abonnement bij Gogoro nodig. Via de app is ook te zien waar je bent geweest, welke routes je hebt afgelegd, wat je snelheid was, hoeveel stroom je nog beschikbaar hebt, etc. Je kan met de app ook aanpassingen doen aan de configuratie van de scooter en de kleuren van het dashboard wijzigen, het vergrendel- en ontgrendelgeluid en verschillende lichtthema’s aanpassen.

De app biedt daarnaast ook een stukje beveiliging en diefstalpreventie, alleen jij kan namelijk je scooter starten met behulp van je smartphone. Ook kan je hem op afstand vergrendelen en als je vergeten bent waar je hem precies had geparkeerd kan je dit opzoeken in de app.

De scooter zelf is gemaakt van een lichtgewicht materiaal en kan daardoor in 4,2 seconde optrekken van 0 naar 50 kilometer per uur, de maximumsnelheid van de scooter is 95 kilometer per uur, maar dan is het bereik een heel stuk minder, plus zal deze moeten worden aangepast naar de lokale wetgeving. Bij een constante snelheid van 40 kilometer per uur heeft de scooter een bereik van 95 kilometer, minder snel betekent een groter bereik, sneller een minder groot bereik.

Tesla is op dit moment hét merk als het gaat om elektrische auto’s, de heren achter Gogoro willen hetzelfde bereiken, maar dan voor scooters. In grote steden kan dit weleens een heel goed alternatief voor de auto worden.