Het aantal betalende gebruikers van Spotify is in enkele maanden tijd flink gegroeid. Waar de streamingdienst in november nog 12,5 miljoen betalende klanten had, zijn dat er inmiddels 15 miljoen. Ook zijn er 45 miljoen mensen die de gratis variant van de dienst gebruiken.

Het gebruikersaantal van Spotify is inmiddels de 60 miljoen gepasseerd. Sinds de laatste bekendmaking in november zijn dat 10 miljoen extra gebruikers. Van die gebruikers heeft een kwart besloten om een betaald abonnement bij de dienst af te sluiten.

De ratio betalende versus gratis gebruikers blijft volgens deze cijfers identiek aan de vorige cijfers, toen waren er ook voor elke betalende gebruiker drie mensen die ervoor kozen om de dienst in combinatie met reclames te gebruiken.

Wat betreft inkomsten moet Spotify het echter voornamelijk hebben van de betalende gebruikers. Volgens cijfers van eind november zijn de betalende gebruikers goed voor ongeveer 90 procent van de omzet van Spotify. Het is voor de dienst dus de hoofdzaak om gratis gebruikers te converteren naar betalende abonnee’s. In absolute aantallen lukt Spotify dat, maar de verhouding is nog ongewijzigd.