Apple introduceert Spotify-concurrent genaamd Apple Music

Abonneer je gratis op Techzine!

Apple heeft dan eindelijk zijn langverwachte Spotify-concurrent gepresenteerd genaamd Apple Music. Eigenlijk was het al geen verrassing meer, alle geruchten waren redelijk concreet. Nu weten we het echter zeker, maar er zijn nog wel een paar vraagtekens die de komende weken opgehelderd moeten gaan worden.

Apple’s nieuwe muziekdienst heet Apple Music en gebruikers kunnen met een abonnement onbeperkt muziek streamen en offline opslaan. Een abonnement gaat 10 dollar per maand kosten voor één gebruiker of 15 dollar per maand voor 6 gebruikers, waarbij de hele familie er gebruik van kan maken. Of alle zes de gebruikers dan ook gelijktijdig muziek kunnen afspelen is niet gezegd maar daar gaan we wel vanuit. Verder hanteert Apple een proefperiode van drie maanden waarbij gebruikers de muziekdienst gratis kunnen uitproberen.

Apple Music komt eind juni beschikbaar voor iOS, Mac Os X en Windows, ergens in het najaar zal er vervolgens ook nog een Android-versie beschikbaar komen van de muziekdienst. Apple gaat voor de eerste keer ook een Android-app ontwikkelen om zijn diensten aan de man te brengen.

Apple belooft dat de complete iTunes-catalogus kan worden beluisterd via de streamingdienst, daaronder vallen echter ook enkele artiesten die nu niet beschikbaar zijn via bijvoorbeeld Spotify. Bijvoorbeeld Taylor Swift maar ook bijvoorbeeld AC/DC. De vraag is echter of Apple dit waar kan maken want het gerucht gaat nog steeds dat Apple nog geen overeenstemming heeft bereikt met enkele platenmaatschappijen. Eind juni zal duidelijk worden hoe uitgebreid de catalogus van Apple Music is. De dienst komt direct beschikbaar in 100 landen, wij gaan er vanuit dat Nederland en België daar ook onder vallen.

Apple gaat verder ondersteuning bieden voor het bekijken van muziekvideo’s, iets wat Spotify recent ook al aankondigde. Artiesten krijgen de mogelijkheid om te communiceren met hun luisteraars, ze kunnen bijvoorbeeld berichten en foto’s delen en dus ook nieuwe singles pluggen. Het is een soort klein sociaal netwerk wat Apple toevoegt aan zijn muziekdienst.

Verder lanceert Apple een eigen radiostation dat via Apple Music kan worden beluisterd, dj’s en artiesten zullen worden ingezet om 24 uur per dag muziek af te spelen via dit radiostation, maar ook is er ruimte voor interviews en nieuws. Apple zou studio’s in Los Angeles, New York en Londen gaan opzetten zodat er 24 uur per dag radio gemaakt kan worden vanuit verschillende tijdzones.