1 min

Lenovo heeft enigzins onverwacht veel succes met zijn smartphonedivisie in India, met de overname van Motorola heeft Lenovo een stevigere positie in India verworven. De Motorola-toestellen zijn erg populair bij de Indiërs en gaan als warme broodjes over de toonbank. Hierdoor is Lenovo nu de vierde smartphonefabrikant van India en plek drie is binnen handbereik.

De smartphonemarkt in India is veel meer verdeeld dan in Europa. In India is Samsung marktleider met 24 procent gevolgd door de lokale fabrikant Micromax met 16 of 17 procent. Lenovo staat op dit moment op de vierde plek met een marktaandeel van 9,5 procent. De derde plek ligt echter binnen handbereik met 11 procent.

Lenovo deed het in India al niet slecht met de verkoop van de eigen A4000 en A5000-toestellen, maar de introductie van Motorola op de Indiase markt bleek een gouden zet. In slechts tien maanden tijd werden er drie miljoen exemplaren van de eerste en tweede generatie Moto E, G en X verkocht in India.

Lenovo zou nu van plan zijn om de Moto Maker zo snel mogelijk beschikbaar te maken in India, zodat er nog meer keuze beschikbaar komt en het bedrijf een poging kan wagen om de nummer drie te worden in India. Gezien de hoeveelheid inwoners van India liggen er nog voldoende kansen om de komende jaren verder door te groeien.

Daarnaast zou Lenovo een deal hebben gesloten om de productie van smartphones in India te verdubbelen naar 10 miljoen exemplaren voor komend jaar.