2min

United Parcel Service, afgekort als UPS, is van plan zijn 3D-printservice uit te rollen naar Azië en Europa. Het past binnen de strategie van het bedrijf om uit te breiden naar andere zaken dan alleen het versturen van pakketjes. De bedoeling is dat klanten specifieke 3D-printopdrachten sturen, die het bedrijf vervolgens uitvoert en verstuurt.

UPS doet al langer meer dan alleen het leveren van pakketjes. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf slaat ook al onderdelen op voor fabrieken. UPS is vooral bang dat het inkomsten uit die dienstverlening verliest op het moment dat bedrijven overschakelen op 3D-printen. Dan worden onderdelen immers veel minder opgeslagen.

Om die bedreiging het hoofd te bieden, heeft UPS besloten om aan boord van de 3D-printindustrie te stappen. Dat doet het al in de Verenigde Staten sinds mei, maar gaat dat nu dus ook uitrollen naar andere delen van de wereld. Alles kan van plastic gemaakt worden, van zeepdispensers tot kleine bewegende onderdelen.

Analisten verwachten dat UPS niet het enige van oorsprong postbedrijf is dat producten gaat printen. Ook FedEx zou kunnen volgen, op het moment dat de stap van UPS succesvol blijkt. Verder is de verwachting dat ook DHL er onderzoek naar zal gaan doen.

Interessant is de ontwikkeling zeker, want 3D-printen wordt nog lang niet overal gebruikt. Veel bedrijven, waaronder General Motors, printen wel wat onderdelen voor hun producten, maar doen dat niet altijd. Daarom wordt met deze stap van UPS geen directe revolutie verwacht, maar wel een mogelijke ontwikkeling die de complete markt van het versturen en opslaan van onderdelen voor fabricage op zijn kop zet.