Hardware & specificaties

Qua specificaties doet de iPhone X niet onder voor de iPhone 8 Plus, en in sommige gevallen overtreft hij zijn grotere telg zelfs. Eén van de duidelijkste voorbeelden van dit laatste is het geweldige OLED-scherm, maar daarover op de volgende pagina meer. Het kloppende hart van de iPhone X is een 2,4 GHz Apple A11 Bionic-processor, gekoppeld aan een M11 (Motion)-coprocessor en 3 GB intern geheugen. Dat lijkt wat weinig geheugen, zeker in vergelijking met Android-toptoestellen die inmiddels 6 GB aan boord hebben, maar het toestel doet op geen enkel vlak traag aan – bewijs dat het iOS-besturingssysteem veel effectiever en zuiniger omgaat met beschikbaar geheugen dan Google’s Android. Nieuw is de zogeheten Neural Engine, een chip die puur ontworpen is om artificial intelligence (AI) berekeningen uit te voeren. De camera’s hebben dit jaar een upgrade gehad: aan de achterzijde heeft Apple een dubbele camera geplaatst (die we ook bij de iPhone 8 Plus zien). De eerste camera heeft een groothoeklens met f/1,8-diafragma, de tweede een telelens met f/2,4-diafragma. Achter beide lenzen zit een 12,1-megapixel sensor en voor de flits gebruikt Apple een TrueTone-flitser met vier ledjes. Een verbetering ten opzichte van de vorige iPhones is dat beide camera’s voorzijn zijn van optische beeldstabilisatie. De camera aan de voorzijde heeft een 7-megapixel sensor en een f/2,2-diafragma. Waar draadloos laden bij Android-toestellen al lang geen onbekende meer is, heeft het tot 2017 mogen duren voor ook Apple eraan gelooft. Gelukkig kiest Apple niet voor een eigen variant (zoals bij de Apple Watch), maar zijn alle Qi-gecertificeerde laders bruikbaar. Het maximale draadloze laadvermogen is 7,5 watt. Wie liever op de ouderwetse manier zijn iPhone laadt kan gaan investeren in een nieuwe lader: met een USB-C-lader en USB-C-naar-Lightning-kabel is het mogelijk om de iPhone X in amper een half uur 50 procent op te laden. Komen we aan bij de connectiviteitsopties van de iPhone X. Hier valt weinig af te dingen: vrijwel alle mobiele banden wereldwijd worden ondersteund, evenals 802.11ac wifi, Bluetooth 5.0, NFC, en alle soorten locatiebepaling (GPS, GLONASS, Galileo, QZSS). Het toestel is verder spatwater- en stofbestendig volgens de IP67-norm; waterdicht is de iPhone X dus niet.