Gameplay
In totaal zijn er in het spel 21 zaken op te lossen met elk hun eigen ‘kleine’ verhaal. Elk van deze verhalen begint op het politiebureau, hier krijg je de opdracht om naar het plaats delict te rijden en het gebied te onderzoeken op voorwerpen die je verder kunnen helpen in je onderzoek.Als je rondloopt op zo’n crime scene zal je zo nu en dan je controller voelen trillen. Dit geeft aan dat je dicht bij een voorwerp staat dat wel eens belangrijk kan zijn. Je kan zo’n voorwerp dan oppakken en verder inspecteren. Tijdens het zoeken naar aanwijzingen zal je op de achtergrond een deuntje horen, als je eenmaal alle spullen die van belang zijn in jouw zaak hebt gevonden, zal dit deuntje abrupt stoppen.
Een aanwijzing kan bestaan uit een briefje met een adres erop, een ring of het typenummer op het moordwapen. Nadat je genoeg aanwijzingen hebt gevonden, ga je eens een paar adressen langs. Meestal kom je bij familieleden of goede vrienden van het slachtoffer terecht. Voordat je deze mensen gaat ondervragen kijk je eerst of er nog belangrijke aanwijzingen in het huis aanwezig zijn.

Bij het ondervragen komt de motion scan dan ook echt om de hoek kijken. Je moet namelijk bij elke vraag die je stelt beslissen of die persoon de waarheid vertelt of staat te liegen. Heb je echter geen keiharde bewijzen dat iemand aan het liegen is, dan is er ook nog de "doubt"-optie aanwezig. Hiermee zet je de personen die je ondervraagt onder druk en willen ze de waarheid nog wel eens geven. Om uit de keuzes truth, lie en doubt (waarheid, gelogen, twijfel) de goede te kiezen, moet je goed op iemands gezichtsuitdrukkingen letten. Is deze persoon zenuwachtig, dan zal hij meer gaan slikken, met zijn ogen knipperen en/of de andere kant opkijken. Ga je echter druk op iemand zetten terwijl diegene de waarheid vertelt, dan kan deze persoon wel eens dichtklappen en moet je op een andere manier aan je informatie komen.
Naarmate het spel vordert, wordt het steeds moeilijker om aan iemands gezicht te zien of hij de waarheid spreekt, daarom moet je goed op je gevonden aanwijzingen letten en daaruit concluderen of iemand staat te liegen, de waarheid vertelt of misschien iets achterwege houdt.

Zo nu en dan zal een verdachte proberen te vluchten, als je deze aanspreekt of probeert te ondervragen. Cole gaat er dan direct achteraan, deze achtervolgingen zorgen voor spectaculaire scènes, op de daken van de hoge gebouwen, in tunnels van metro’s of in kelders. Als je de voortvluchtige uiteindelijk te pakken weet te krijgen, wordt deze meegenomen naar het bureau voor verdere ondervraging. Een verdachte kan ook op je gaan schieten en dan zit er weinig anders op dan terug te schieten.

Als je van punt A naar punt B rijdt in je politieauto, hoor je zo nu en dan op de radio dat er ergens een criminele activiteit gaande is. Je kan er dan voor kiezen om hierheen te gaan en de crimineel eigenhandig proberen in te rekenen. Deze ‘minimissies’ variëren van achtervolgingen tot bankovervallen. In totaal zijn er veertig van dit soort kleine missies.
Door verschillende missies te voltooien en ondervragingen succesvol af te handelen krijg je XP (experience points). Als je genoeg XP verzameld hebt ga je een level omhoog. Je kan maximaal level twintig behalen. Als je één level omhoog gaat, krijg je ook een intuition point die opgeschaald kan worden tot een maximum van vijf. Zet je zo’n punt in als je naar aanwijzingen aan het zoeken bent, dan zullen alle aanwijzingen op de minimap verschijnen. Ook kan je deze punten spenderen bij het ondervragen van personen, zo kan je een van de drie keuzes weglaten, een erg handig hulpmiddel dus als je vast komt te zitten.

In totaal zal je zeker rond de 15 à 20 uur bezig zijn met de campaign. Daarnaast valt er nog genoeg te doen, zoals oldtimers verzamelen, kranten verzamelen en nog veel meer, maar we willen niet alles verklappen!
Table of contents
- 1. Introduction
- 2. Gameplay
- 3. Graphics & geluid
- 4. Conclusie