, ,

Uitgever Rockstar is een aardig bekende naam in de gamewereld. Dit komt mede doordat het vaak als eerste de nieuwste technieken in zijn games verwerkt en daarin ook zeer vernieuwend is. Zo was in 2001 GTA 3 het eerste 3D-spel waar je vrij was om te doen wat je wilde. Ook liet Rockstar met zijn nieuwe engine in GTA IV de concurrentie ver achter zich. Nu, dertien jaar na de oprichting van het bedrijf, komt L.A. Noire uit. Ook in dit spel zit weer een van de nieuwste ontwikkelingen van de gamewereld, namelijk de motion scan. De grote vraag is alleen: voegt dit ook echt iets toe aan de game of slaat Rockstar de plank deze keer mis?

Om te beginnen heeft deze motionscantechniek veel ruimte nodig, zo is de game op een volledige Blu-ray-disk geperst voor de PlayStation 3 en heb je voor de Xbox 360-versie maar liefst drie disks nodig. Het moet echter wel gezegd worden, de motionscantechnologie biedt een ervaring die op dit moment geen enkel ander spel kan evenaren. De motion scan zorgt ervoor dat alle gezichtsuitdrukkingen die een mens kan maken, ook in het spel zitten en goed zijn af te lezen. Zo kan je aan iemands gezicht zien of diegene de waarheid spreekt of gewoon een potje staat te liegen, wat heel erg belangrijk is in het spel.

Wat ook weer eens belangrijk is, is dat je die grijze massa van je moet gebruiken in plaats van domweg iedereen neer te schieten die je tegenkomt. Tevens zit er een zeer goed verhaal in L.A. Noire, iets wat helaas niet zo vaak meer voorkomt in veel games.

Het spel zelf speelt zich af in de jaren 40 van de vorige eeuw. Om precies te zijn in 1947 en zoals de naam al doet vermoeden, speelt het verhaal zich af in Los Angeles. Jij bent Cole Phelps, een soldaat die net terug is van de oorlog om zijn normale leventje als politieagent weer op te pakken. Na een tijdje blijkt hij wel heel erg goed te zijn in zijn werk en wordt hij daarom gepromoveerd tot verkeersdetective.

Naarmate het spel vordert, zal je nog drie keer promotie kunnen maken waarna de zaken die je moet oplossen steeds moeilijker worden. Zo nu en dan krijg je een flashback van Cole te zien van de tijd dat hij nog in dienst was, iets waar hij het met zijn collega’s nooit over praat.