3min

Tags in dit artikel

, , ,

Gameplay

Alice: Madness Returns is niet het eerste deel in de serie maar een vervolg op American McGee’s Alice uit 2000. Zo zullen spelers van het eerste deel hier en daar bekende karakters tegen het lijf lopen. Mocht je echter deel 1 nog nooit gespeeld hebben dan hoef je je geen zorgen te maken want het verhaal is ook prima te volgen voor nieuwelingen. Mensen die het nieuwe deel in de Alice serie hebben gepreorderd krijgen een gratis code waarmee ze het originele spel op hun console kunnen spelen.



Nadat je in Wonderland terecht bent gekomen ziet het er allemaal nog vrolijk uit. Maar naarmate het spel vordert zal deze magische plek steeds minder plezierig worden totdat het verandert in een ware hel. Het groene gras ruilt zich om voor het rode lava, de onschuldige vlinders worden vervangen door bloeddorstige vijanden en zelfs de kleren van Alice gaan er steeds minder vrolijk uit zien.

Daarom wordt er al snel een wapen in je hand geduwd om je te kunnen verweren in de hel van je herinneringen. Het eerste wapen dat Alice krijgt zal een keukenmes zijn. Naarmate het spel vordert zal je nog een aantal wapens krijgen zoals een pepermolen die explosieve peperkorrels schiet, een "clockwork" bom die obstakels aan de kant blaast, een speelgoedpaard waarmee je door muren heen kan slaan en nog een aantal wapens.



Deze wapens kan je ook upgraden via het menu. Een upgrade kan bijvoorbeeld 500 tanden kosten, dit klinkt misschien raar maar niets is minder waar. Tijdens het spelen kan je namelijk tanden verzamelen die verstopt zitten in kisten, zweven in de lucht of zelfs in de vijanden zitten. Elk wapen kan maximaal vier keer worden geüpgraded. Voor elk wapen is de upgrade anders, zo zal je met het keukenmes sneller kunnen slaan en zal de pepermolen minder snel oververhit raken.

Naast tanden kan je ook nog herinneringen of flessen verzamelen. Als je een herinnering oppakt zal een onbekende stem je achtergrondinformatie vertellen over Alice. Dus hoe meer herinneringen je verzamelt hoe meer je over Alice haar verleden te weten komt. Met de verzamelde flessen kan je nog extra "art work" vrijspelen. Tevens kan je, hoe raar het ook klinkt, op varkenssnuiten schieten met je pepermolen. Hier en daar vliegen deze varkenssnuiten rond in het spel en als je er lang genoeg op schiet krijg je een bonus in de vorm van extra tanden of een geheime doorgang.

De launchtrailer van Alice: Madness Returns!


Om toegang te krijgen tot deze geheime plekken moet Alice zichzelf wel eerst even klein maken, maar vrees niet want dat kan ze ook. Zo zal je hier en daar een sleutelgat aantreffen net zoals in het originele sprookje. Alice kan door dit soort sleutelgaten mits ze zichzelf eerst verkleint. Tevens worden er bepaalde platformen en hints weergeven in het spel zelf als je klein bent. Ook deze platformen kunnen handig zijn om bij geheime plekken te komen.

Tijdens een gevecht kan je twee acties ondernemen, namelijk aanvallen en ontwijken, vooral dat ontwijken hebben ze bij EA zeer goed bedacht. In plaats van dat Alice wegspringt zal ze een paar seconden veranderen in een zwerm vlinders zodat niemand haar kan raken. Mocht je toch geraakt worden en je levensbalk komt erg laag te staan dan kan je de Hysterica kracht oproepen waarmee Alice een korte periode geen schade kan oplopen maar wel veel meer schade toebrengt aan haar tegenstanders.

Je kan je levensbalk vervolgens weer vullen na het gevecht door rozen te verzamelen, deze rozen vindt je op dezelfde plekken als de tanden. De enige echte mogelijkheid om dood te gaan is ook in een gevecht, mocht je een keer van een rots vallen dan zullen dezelfde vlinders van de ontwijkaanval je weer terugzetten op de grond. Erg slim bedacht!



In totaal zijn er zes chapters die elk zeker een paar uur duren. In het eerste chapter is het spel nog tamelijk traag en niet erg uitdagend maar daar komt in de latere chapters wel snel verandering in. In totaal zal je zeker rond de 12 uur met het spel bezig kunnen zijn.

Table of contents