, , , , , ,

Online

Rockstar heeft goed naar de genre broertjes gekeken als het op de multiplayer aankomt. Zoals de meeste spellen tegenwoordig kent ook Max Payne een levelsysteem. Na een bepaald aantal experience points die je verdient door andere mensen neer te schieten stijg je in level en speel je weer wapens en andere spullen vrij. Maar hoewel de basis hetzelfde is heeft de uitgever toch zijn eigen draai aan het spel weten te geven.

Zo beginnen we met de Bullet Time die enorm goed in de multiplayer is verwerkt. Zo verdien je tijdens een online potje de zogeheten adrenaline. Een balk die op je beeld is te vinden vult zich dan langzaam en als je een bepaald punt hebt bereikt kan je de Bullet Time activeren. Wordt deze slow motion actie geactiveerd dan zal alleen diegene waar je op dat moment je wapen op gericht hebt meegenomen worden in de Bullet Time. Zo heb je een paar seconden een één op één gevecht. Mochten andere spelers te dichtbij komen dan wordt ook bij hun de Bullet Time geactiveerd.

Dan hebben we nog de gamemodes. Natuurlijk kent ook dit spel de gebruikelijke Deathmatch en Team Deathmacth waarin je de andere spelers of het andere team moet verslaan. Maar Max Payne kent ook twee unieke gamemodes, namelijk Payne Killer en Gang Wars. In Payne Killer is één iemand Max Payne en één iemand Passos, het hulpje van Max. De andere zes spelers vormen een team die Max en Passos moeten omleggen. Degene die Passo omlegt wordt Passos en degene die Max omlegt wordt Max. Ben je eenmaal Max of Passos dan is het de bedoeling om zoveel mogelijk punten te scoren door zoveel mogelijk mensen van het andere team uit te schakelen. Diegene die de meeste mensen heeft uitgeschakeld wint het spel.

Maar de leukste gamemode is toch echt Gang Wars. In deze mode speel je vijf verschillende rondes die elke keer weer anders in elkaar zitten. Zo kan het zijn dat je een tas van punt A naar punt B moet brengen, een bepaald gebied moet veroveren, een speciaal iemand moet vermoorden en nog vele andere soorten missies. Heb je een ronde gewonnen dan krijgt jouw team vijf punten. Dit is belangrijk want in de laatste ronde worden alle punten van beide teams bij elkaar opgeteld en begint er een deathmatch. Heb je alle vier de rondes weten te winnen dan sta je dus twintig punten voor en heb je een enorme voorsprong bij de laatste ronde. Door dit puntensysteem blijft het hele spel leuk want zelfs in de laatste ronde kan het slechtste team nog winnen.

In de multiplayer zelf kan je enorm veel vrijspelen. Alle geweren, pistolen, revolvers en andere vuurwapens zijn allemaal in de multiplayer terug te vinden. Om deze te kunnen gebruiken moet je een bepaald bedrag betalen. Geld verdien je door een level omhoog te gaan, een killstreak neer te zetten of op de vele andere manieren. Buiten wapens kan je ook perks, uitrustingen en attachments voor je wapens vrijspelen. Al deze uitrustingen hebben een bepaald gewicht en dat bepaald meteen je bewegingsvrijheid. Zo kan je als je licht bepakt bent een flink eind rennen en zal je levensbalk sneller aanvullen dan iemand die zwaar beladen is. In totaal kan je maximaal level 50 behalen in de multiplayer en mede door de vele uitrustingen die je kan kiezen gaat het online gedeelte behoorlijk lang mee.