3min

Tags in dit artikel

, , , , , , , , , , , ,

Pirate vs Aboriginal

Ook de multiplayermode heeft zijn eigen eiland, maar dit eiland is veel lastiger om te betreden. Helaas komt dit niet doordat er zoveel haaien aanwezig zijn rond dit eiland, maar omdat het ontiegelijk moeilijk is om een server te joinen. Hoewel mijn NAT open staat, mijn Xbox 360 met een ethernetkabel verbonden is en ik een snelle internetverbinding heb, duurde het soms meer dan twintig minuten voordat ik in een potje terecht kwam, dat is gewoon veel te lang. Dit is erg jammer, want Far Cry 3 weet een erg leuke en zelfs enigszins verslavende multiplayer neer te zetten.


Om te beginnen zijn er weer de standaard deathmatches en team-deathmatches met de vele variaties daarop. Ook kent het online gedeelte een killstreak-systeem dat veel op het systeem van Call of Duty 4 lijkt, alleen is het hierbij meer een puntensysteem en maakt het niet uit of je dood gaat of blijft leven. Zo krijg je eerst een radar, daarna gasbommen en daarna brandbommen. Op zich voegt dit geen waarde toen aan een spel zoals dit omdat de gebieden vaak te groot zijn en het daarom erg lastig wordt om iemand te raken, daarnaast laat de radar constant de exacte locatie zien van een vijand, zodat het wel heel erg makkelijk wordt om iemand uit te schakelen.

Om de multiplayer te kunnen spelen moet je toch wel een redelijk ervaren FPS-gamer zijn. Dit komt doordat in dit spel de auto-aim helemaal is uitgeschakeld en het daardoor toch ineens een stuk lastiger wordt om die kleine correcties te maken. Zo kwam het redelijk vaak voor dat twee vijanden tegenover elkaar magazijn na magazijn stonden leeg te pompen, zonder iets te raken. Dit komt de wapenbalans niet ten goede, waardoor iemand met een shotgun altijd in het voordeel is. Gelukkig went dit wel na een paar potjes, maar voor mensen die amper multiplayergames spelen, is er weinig motiviatie om het toch te gaan proberen en dat is een beetje jammer.


Natuurlijk is tegenwoordig een game pas een goede game als er een levelsysteem in de multiplayer zit, dus ook bij Far Cry is dit het geval. Na elke kill, veroverd gebied of einde van een match krijg je weer de standaard XP-punten toegereikt die je personage weer helpen om in level te stijgen. Hierdoor zal je weer wapens met de bijbehorende attachments en verschillende perks vrijspelen, die je weer een voordeel geven in de strijd. Wat nieuw is op dit gebied is de strijdkreet, een soort perk die niet alleen jou beter maakt, maar ook je teamgenoten. Zo kan je bijvoorbeeld met een druk op de knop je teamgenoten extra gezondheid geven. Wat ook nieuw is, is het straffen- of genade-systeem. Hierbij mag de nummer 1 van het winnende team de nummer 1 van het verliezende team straffen door bijvoorbeeld tegen zijn hoofd aan te slaan of je kan genade tonen en hem bijvoorbeeld sportief de hand reiken. Hoe hoger je in level bent, hoe meer van dit soort manieren je vrijspeelt.

Daarnaast krijg je na elk potje een usb stick, CD of een harde schijf die je dan weer kan coderen. Dit coderen duurt tussen de 10 minuten of 8 uur en hiermee kan je extra XP-punten vrijspelen, maar ook bepaalde mods die je wapens weer beter maken. Op zich weet de multiplayer van Far Cry 3 weer een paar leuke nieuwe insteken te tonen, maar voordat je hier echt plezier van kan hebben, moeten de servers toch wel echt wat beter gaan werken. Buiten de serverproblemen om kan de multiplayer, mede door het levelsysteem, je nog wel een aantal weken zoet houden.