5min

Tags in dit artikel

, , , , , , , , , , , ,

Explore the Island

Nadat je ontsnapt bent aan de psychopaat Vase en je bewusteloos in een rivier valt, word je gered door een man genaamd Dennis. Je ontwaakt in zijn huis, terwijl hij bezig is je arm te tatoeëren met een tatau-tatoeage. Nadat je een beetje bij bent gekomen, stelt hij je voor aan de dorpsbewoners, als de eerste man in de geschiedenis van het eiland die is ontsnapt uit de handen van de moordlustige Vase. De bewoners zien dit als een teken dat de strijd tegen Vase op een keerpuntis aanbeland en ze zullen er ook alles aan doen om je te helpen. Nadat Dennis je wat geld heeft gegeven om een wapen te kopen, word je samen met je Colt 1911 vrijgelaten in de immens grote wereld van Far Cry 3, op zoek naar je vrienden.


Nadat ik de eerste missie had gespeeld moest ik stiekem wel een beetje aan Assassin’s Creed 3 denken, welke een maand eerder is uitgekomen en ook door uitgever Ubisoft is gemaakt. Dit komt doordat er over het eiland zendmasten zijn verspreid. Deze zendmasten verkeren in alles behalve een goede staat en het is dus letterlijk en figuurlijk een hele klim om het bovenplatform te bereiken. De reden om in deze torens te klimmen is, net zoals bij AC 3, om het gebied te verkennen en dus je kaart verder in te vullen. Daarnaast zal er voor elke toren die je repareert een gratis wapen in de winkel te vinden zijn.

Over wapens gesproken: Het is nu voor het eerst mogelijk om ook attachments op je wapen te zetten zoals een red dot, geluidsdemper of een groter magazijn. Terwijl de geluidsdemper in Far Cry 2 nauwelijks effect had, kan het op dit tropische eiland je grootste vriend zijn. Het stealth-systeem is helemaal op de schop gegaan en door middel van geluidsdempers, je mes en het gooien van stenen ter afleiding is het nu mogelijk om ongezien outposts te veroveren. Kom je echter te dicht in de buurt bij één van de wachters en ziet hij je, dan zal hij zo snel mogelijk naar het alarm rennen, zodat zijn kameraden hem te hulp schieten. Om dit te overleven, kan je beter een flink aantal granaten tot je beschikking hebben of zo snel mogelijk naar een stationair machinegeweer rennen, want je overlevingskansen worden dan met de minuut kleiner.


Nadat je zo’n outpost hebt veroverd, zullen je kameraden deze outpost beschermen. Het is dus niet zoals in Far Cry 2 dat je elke keer dezelfde outpost moet bevrijden om er doorheen te kunnen rijden. Nadat je deze gebieden vrij hebt gespeeld, kan je weer bepaalde zijmissies voltooien die te maken hebben met jagen of het vermoorden van een belangrijk persoon.

En daar komt iets om de hoek kijken wat we eveneens in AC3 hebben gezien, namelijk het jagen. Dit is echter in Far Cry 3 veel beter uitgewerkt. Waar er in AC3 weinig motivatie is om te jagen, is het op dit tropische eiland juist een must. Jagen betekent namelijk verschillende soorten huiden verzamelen en van deze huiden kan je weer spullen maken zoals munitiebuidels, holsters voor wapens en pijlenkokers, spullen die je echt nodig hebt om te overleven. Voor sommige spullen heb je zelfs de huiden van een haai, tijger of luipaard nodig, dieren waar je toch liever vanaf een afstandje op jaagt, of juist helemaal bij uit de buurt blijft. Het zal dan ook meer dan eens gebeuren dat er tijdens een man tot man gevecht een beer op je af komt rennen of je juist helpt door de tegenstanders af te slachten.

Om de gevechten toch wat eerlijker te houden, zijn er verspreid over het eiland verschillende kruiden te vinden. Door deze kruiden te combineren, kan je bepaalde medicijnen maken die bijvoorbeeld je gezondheid aanvullen, je beschermen tegen aanvallen van dieren of je voor een bepaalde tijd sneller laten rennen. Persoonlijk gebruikte ik de medicijnen die je gezondheid aanvullen het meest, maar ook de andere medicijnen waren zo nu en dan erg handig, vooral tijdens het jagen.


Om het allemaal nog wat eerlijker te maken, heb je van de originele bewoners van het eiland de tatau-tatoeage gekregen, waar ik het daarnet al even over had. In feite is dit niks anders dan een level-systeem, waarbij je elke keer wat sterker wordt nadat je je vaardigheidspunten aan verschillende perks hebt besteed. Deze vaardigheidspunten verdien je door outposts te veroveren, mensen te vermoorden en het hoofdverhaal te volgen. Elke keer dat je deze vaardigheidspunten omruilt voor perks, zal je tatoeage verder uitbreiden, totdat uiteindelijk heel je arm getatoeëerd is. Deze perks bestaan uit extra gezondheid, betere sluiptechnieken of een betere weerstand tijdens gevechten.

Om dit immens grote eiland te verkennen, heb je weer de standaard jeeps, auto’s, vrachtwagens en gliders tot je beschikking. Daarnaast is er voor het eerst ook een wingsuit aan het spel toegevoegd, zodat je makkelijk kan afdalen door bijvoorbeeld van een zendmast af te springen en vervolgens het pak te activeren en vlak voor de grond je parachute te gebruiken. Moet je nu echt een enorm stuk reizen, dan is er gelukkig nog de fast travel-optie, waarmee je gemakkelijk met een druk op de knop naar vrijgespeelde outposts kan reizen.


Als je alleen het hoofdverhaal zou spelen, dan rolt de aftiteling na een kleine 10 uur al over je beeld. Maar omdat er zo veel te beleven valt op het eiland en sommige dingen noodzakelijk zijn voor het vervolg van je missie, zal je zeker rond de 20 uur bezig zijn voordat bij jou de eindcredits in beeld verschijnen. Wil je echter alles verkennen op het eiland, dan staat er al snel meer dan 30 uur op de teller. Zeg die dure reisjes naar Zwitserland deze winter dus maar af, want voor minder dan zestig euro krijg je een onvergetelijke reis naar een prachtig tropisch eiland, en wie wil dat nou niet?