, ,

Defiance gaat het niet redden. Ik kan me niet voorstellen dat er genoeg spelers actief zijn om dit project nog veel langer te financieren. Het idee van een serie die invloed heeft op een game is leuk, maar dan is het wel belangrijk dat spelers weten in wat voor wereld ze duiken. De serie ontwikkelt zich nog maar traag, waardoor het spel ook te kampen heeft met saaie missies. Mensen die de serie niet volgen hebben zelfs helemaal geen idee wat er in dit universum aan de hand is en daardoor is het geheel gewoon totaal niet boeiend. Wanneer je er voor de zoveelste keer op uit wordt gestuurd om een object te zoeken en te scannen, krijg je gewoon de neiging om te zeggen: "Ja dag, ik kap ermee."

Dat is nog niet het einde van de vele minpunten. De game op zichzelf zakt ook door de grond op het gebied van gameplay. Je gaat de strijd aan met hordes van dezelfde tegenstanders. Daarbij heb je de beschikking over wat standaardwapens, een voertuig dat uit het niks tevoorschijn is te toveren en een skill. Dat laatste is op zich één van de weinig redelijk uitgewerkte punten, maar eerlijk gezegd vergeet ik het om die skills vaak te gebruiken.

Er is weinig MMO aan Defiance, de spelwereld voelt leeg en kaal. Enkel bij het leukste gedeelte van de game, de Arkfalls, merk je dat je met meerdere mensen in het spel zit. Maar zodra de alien-invasie is afgeslagen, gaat iedereen weer zijn eigen weg en loop je binnen de kortste tijd weer moederziel alleen rond, op weg om waarschijnlijk weer een persoon of object te zoeken.

Alles aan Defiance is gewoonweg matig uitgewerkt. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met dit spel als de serie zou worden geannuleerd. Toch zie ik wel potentie in dit concept, zeker gezien de plannen van Microsoft met betrekking tot de samenwerking tussen games en televisie, maar voor Defiance zie ik geen zonnige toekomst in het verschiet.
4.5
  • Arkfalls;
  • Potentie van de serie niet benut;