2min

Tags in dit artikel

Gears’ ingrediënten

Gameplay


Aan de kern van de gameplay is helaas weinig veranderd, net als in deel een blijf is het blijven plakken achter objecten nog steeds een klein probleem wat gamers kunnen ondervinden. Wel hebben ze enige features toegevoegd.

Je kunt nu namelijk wanneer je een Drone hebt neergeschoten deze oppakken en als schild gebruiken. Het gebruik van de kettingzaag op het standaardwapen, wie heeft dat niet gedaan in deel een, is ook iets veranderd, als je nu dicht bij een vijand komt kun je een battle aangaan, waarbij je snel op een button moet klikken om de battle te winnen.


Ook is het aantal manieren waarop je de Locust kunt afmaken veranderd. Zo kun je met je Longshot Sniper Rifle een gaatje in het hoofd van je vijand schieten, of ervoor kiezen om met de achterzijde van je geweer een gaatje in het hoofd te slaan. Dit soort veranderingen is op meer wapens toegepast.

Verder zijn ook de moeilijkheidsgraden aangepast, terwijl er in het eerste deel slechts drie niveau’s waren zijn er nu vier, namelijk:
  • Casual
  • Normal
  • Hardcore
  • Insane

Graphics


Gears of War 2 draait op de nieuwe Unreal 3.5 engine en in vergelijking met het eerste deel zie je dat er grafisch gezien een enorme sprong is gemaakt ten opzichte van de Unreal 3 engine die in Gears of War 1 werd gebruikt. Door de nieuwe engine die is gebruikt heeft het spel een veel natuurlijkere flow gekregen als je let op zwaartekrachteffecten, water- en lichteffecten en schaduwen.

Ook is de interactie van de omgevingen verbeterd. Zo kon je in deel een alleen maar bepaald meubels stukschieten, nu kun je meer! Randen van betonnen pilaren kunnen het ontgelden bij zware vuurgevechten en het uit elkaar vliegen of kapot stampen van de Locusthoofden heeft een gehele nieuwe dimensie gekregen. De game plaatst zich grafisch gezien hoog in de topvijf. Er zijn nog maar weinig games op de Xbox 360 die dit niveau halen. Epic heeft met Gears of War 2 een nieuwe standaard gezet op het gebied van graphics.


AI


Dit onderdeel heeft een flinke transformatie doorgemaakt. Dit komt mede door de nieuwe Unreal engine die is gebruikt. In alle opzichten is het verbeterd, het is geen ergernis meer om campaign alleen te spelen. Om even een voorbeeld te noemen, in het eerste deel werd je niet door je maten geholpen als je getroffen werd, of ze nu naast je stonden of niet. In Gears of War 2 doen ze dat wel.

Ook de vijanden doen beter hun best om je te vinden en aan te vallen, vooral in de spelmode Horde is dat goed te merken. Je kunt je minder snel ergens gaan verstoppen want ze zullen je vinden. Meer over deze spelmode verderop in deze review.