,

Voetbal is simpel…

FIFA 09 kende al een oerdegelijke gameplay en daarom heeft EA ervoor gekozen om die gameplay nog verder te verbeteren met een aantal nieuwe features. De belangrijkste nieuwe feature is 360-dribbling. Waar spelers in FIFA 09 maar in acht richtingen konden lopen, kunnen spelers in FIFA 10 veel nauwkeuriger lopen en schieten. Het komt in FIFA 10 dus nog meer aan op je skills en hoe goed je om kunt gaan met de analoge stick op je controller. Al vanaf de demo werd me dat pijnlijk duidelijk, want heel wat schoten vlogen meters langs de goal en voorzetten belandden overal behalve op de plek waar ik ze wilde hebben.

Daar komt bij dat je ook nog eens enorm onder druk gezet wordt door de tegenstanders. Verdedigers laten zich niet zomaar de kaas van het brood eten, maar beuken je desnoods de kleedkamer in. Fysieke duels met je directe tegenstander waren in FIFA 09 al mogelijk, maar in FIFA 10 is dit aspect nog verder uitgewerkt. Je moet dus goed nadenken of de speler die je bestuurt wel opgewassen is tegen de meestal sterke verdedigers. Een aanvaller als Didier Drogba voelt zich in fysieke duels uitstekend thuis, maar een lichtgebouwde vleugelspeler als Theo Walcott wordt al gauw aan de kant gebeukt. Af en toe ziet zon duel er echter wel koddig uit, dan lijken de spelers net botsautootjes als ze al rennend tegen elkaar botsen.

Gelukkig kun je van de snelle jongens als Walcott ook genoeg dreiging uit laten gaan, want de passeerbeweging met de rechter analoge stick kan ijzersterk uitpakken als je hem goed timed. De absolute topspelers kunnen daarnaast nog geavanceerd dribbelen en tegenstanders gek maken met fantastische bewegingen.

Als je dan een mooie actie over de flank maakt is het natuurlijk wel zo leuk als een van je medespelers mee is opgekomen. Het is in ieder geval prettig dat ze niet keihard naar voren stormen in de hoop dat jij de bal aanspeelt, maar ze proberen meer de lege ruimtes in te lopen en houden goed in om niet buitenspel te staan. Goed combineren en het opzetten van een-tweetjes is daardoor nog belangrijker geworden. Als je eenmaal bij het strafschopgebied aanbeland bent is het natuurlijk tijd voor een voorzet of een schot.

Zoals eerder gemeld is het schieten weer een stukje realistischer geworden. Snoeiharde ballen vanaf de wreef, geplaatste ballen met curve, er is vanalles mogelijk en het ziet er allemaal superrealistisch uit. Maar reken er maar niet op dat als je eenmaal goed gericht hebt de bal er ook automatisch in vliegt.

Nee, de verdediging is natuurlijk ook weer een stukje beter geworden. Geen slappe kopballetjes meer om uit te verdedigen, de goede verdedigers zijn niet bang om alles te geven. Ze gooien zich voor de bal, proberen met halve karate-trappen de bal weg te poeieren, of spelen onder de druk de bal over de achter- of zijlijn. Ook de keepers staan hun mannetje, ze komen beter uit, maken het doel klein en als je ze met een lobje gepasseerd hebt, rennen ze keihard achter de bal aan om met een laatste krachtsinspanning een doelpunt te voorkomen. Helemaal perfect is de verdediging echter niet zo heb ik gemerkt. Het gebeurt regelmatig dat het lijkt alsof een aanvaller op links meters buitenspel staat, maar dat een verdediger aan de rechterkant dit opheft, omdat hij met een andere aanvaller meeloopt. Ook met de keepers ben ik niet altijd even blij, soms hebben ze de meest harde schoten zonder problemen klemvast, maar laten ze een eenvoudig schot van zich afstuiteren, waarna er meestal een intikkertje voor een aanvaller volgt. De keeper blijkt daarnaast erg gevoelig voor een fake-shot, als je het goed timed gaat de keeper liggen en ben je er zo voorbij. Ja, ook op de hoogste moeilijkheidsgraad.

Een andere grote verbetering waar ik erg blij mee ben is dat medespelers ballen laten lopen die niet voor hun bestemd zijn. Als je de passknop kort indrukt speel je naar de dichtstbijzijnde speler, maar als je hem lang indrukt speel je de bal naar de speler daarachter. In FIFA 09 gebeurde het nog wel eens dat de bal dan tegen de dichtstbijzijnde speler afketste, maar in FIFA 10 gebeurt dat nauwelijks. Spelers springen als ware ballerina’s uit de baan van de bal of stappen over de bal heen.

De scheidsrechter doet dat trouwens ook, maar blijkbaar niet zo goed, want het gebeurt regelmatig dat de bal van hem afketst waardoor je vaak het balbezit kwijtraakt. En net als in FIFA 09 is de scheidsrechter ook in FIFA 10 weer behoorlijk streng. De nieuwe fysieke duels eindigen dan ook best vaak in een fluitsignaal van de scheids. De voordeelregel wordt uiteraard wel toegepast, maar niet altijd even goed. Gelukkig heeft EA wel iets aardigs toegevoegd om het spel weer snel te hervatten, want soms kun je een snelle vrije trap nemen. Na een lichte overtreding rent de dichtstbijzijnde speler snel naar de bal en kun je hem direct naar een medespeler passen. Erg leuke en realistische feature.

Over het geheel gezien voelt FIFA 10 weer een stukje realistischer dan zijn voorganger, hoewel de nieuwe features ook weer zorgen voor nieuwe kleine glitches.