Graphics en geluid

Grafisch

FIFA 11 neemt weer een klein stapje ten opzicht van haar voorganger op het gebied van graphics, zoals we eigenlijk bij elke FIFA-game wel kunnen vaststellen.

Er zijn echter wel wat opmerkingen te maken. Het verschil in detail tussen bekende en onbekende spelers is goed te zien. Speel je bijvoorbeeld eerst met een Nederlands team uit ‘het rechter rijtje’ en dan vervolgens met een echte topper als Internazionale, dan zal je opmerken dat het detail in bijvoorbeeld de gezichten echt groot kan zijn. Bekende spelers lijken beduidend meer aandacht te krijgen op dit gebied. Natuurlijk jammer voor de algehele ervaring, maar niet geheel onlogisch.

Het veld oogt verder wat flets en ook het publiek doet niet echt zijn best om in het algehele beeld te horen. Daarnaast zijn er langs het veld allerlei fotografen en cameramensen opgesteld, maar deze staan gedurende het spel totaal stil. De camera’s volgen niet eens de posities op het veld waar de climax zich plaatsvindt. Als je er op let is dit natuurlijk toch wel erg raar, al maakt het voor het spel zelf natuurlijk niet zo veel uit.

Zoals in de inleiding al gemeld, is het omgevingsgeluid in een potje voetbal echt overtuigend. Spreekkoren waarin de namen van de clubs worden gescandeerd zijn in FIFA 11 eigenlijk ten alle tijden aanwezig, maar verschillen logischerwijs per club, maar ook per land.

Zo zal je opmerken dat er een heel verschil is wanneer je bijvoorbeeld met een Zuid-Amerikaans team aan de slag gaat, in vergelijking met een Nederlands team. De Zuid-Amerikanen zijn veel enthousiaster en laten dit horen ook. Regelmatig zal er tromgeroffel klinken. Nederlandse supporters houden zich naast de gebruikelijke zang veel afzijdig, op de fluit-momenten na. En dat is toch ook wel de realiteit.

Overigens is FIFA 11 ook voorzien van een zeer hedendaagse soundtrack. Veel muziek van dit moment, zoals ‘Fire with Fire’ van Scissor Sisters, ‘Black Out’ van Linkin Park en ‘Flash Delirium’ van MGMT zijn van de partij.

Maar mochten deze hedendaagse nummer je nou niet zo zinnen, dan is er nog geen hek van de dam. Het is namelijk mogelijk om alle muziek aan te passen naar eigen smaak, voor zover dat je muziekcollectie dan natuurlijk op je console is weggeschreven. Interessant onderdeel hieraan is dat je niet alleen muziek voor de menu’s kan instellen, maar ook voor bepaalde gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld wanneer het team het veld op komt.