4min

Gebruik

Wij hebben de HMZ-T1 gebruikt in combinatie met de PlayStation 3 en een aantal games en video’s. Zo hebben we Killzone 3 en Assassin’s Creed: Revelations gespeeld. Daarnaast hebben we een aantal 3D-trailers vanuit de PlayStation Store gedownload om ook de weergave bij video’s te kunnen testen.



Als je de bril helemaal goed hebt afgesteld op je hoofd kan je de bril inschakelen. Vervolgens krijg je het menu van de bril te zien waarin je middels een stukje tekst kan kijken welke afstelling van de lenzen je het beste schikt. De lenzen kunnen op vijf manieren worden ingesteld, waarbij één afstelling hopelijk goed bij je ogen past. Ik ondervond dat er geen enkele instelling precies goed paste en het zou fijn zijn als Sony de stapjes voor het instellen kleiner zou maken, of zelfs volledig achterwege zou laten zodat je de bril preciezer kan afstellen.

Als je het menu hebt doorlopen krijg je vervolgens het beeld van je videobron, in ons geval de PlayStation 3 en kan je aan de slag gaan met je game of video.



Video


Het weergeven van beeld is natuurlijk veruit het belangrijkste aspect bij dit product. Wat dat betreft ben ik toch een beetje verdeeld, hoewel ik wel vind dat Sony goed werk heeft afgeleverd. Het beeld is vooral in het centrum van je waarneming zeer goed, maar verder naar buiten wordt de boel toch wat vager. Aan de randen van het scherm, waar in games vaak tekst (aanwijzingen, heads up display, etc.) wordt weergegeven is het beeld toch vrij vaag.

Je kunt hier eigenlijk niet zo veel aan doen. Je kan de lenzen zo instellen dat het beeld aan de zijkant scherp is, maar dan zit je natuurlijk met een vager beeld in het centrum van je waarneming. Dan kies ik toch liever voor een scherp centrum. Al met al belooft Sony een product zonder cross-talk en misschien is dat technisch gezien ook zo, maar letters krijgen nu weer een vervelende ‘blur’ om zich heen waardoor het lastig wordt om ze te lezen in sommige gevallen.

Doordat er twee schermen zijn, waarvan er één voor elk oog zit, kan er van cross-talk natuurlijk ook geen sprake zijn. Cross-talk treedt immers op wanneer het ene oog informatie ontvangt die enkel voor het andere oog bedoeld is en dat kan in dit geval dan ook zeker niet.

Dat er geen cross-talk is, resulteert overigens wel in de beste 3D-ervaring die ik tot nog toe heb gehad. Eindelijk zijn objecten die je eigenlijk van twee kanten zou moeten zien niet twee lagen bovenop elkaar. Ik heb hier persoonlijk in de bioscoop altijd erg veel last van. Met de HMZ-T1 zijn alle beelden gewoon scherp. Op de tekst na dus.

Het is daarnaast wel erg bijzonder dat de schermpjes van 0,8 inch resulteren in een virtueel scherm van 750 inch.

Audio


Wat betreft geluid zit het wel goed met de HMZ-T1, ware het niet dat één van de twee oortjes niet helemaal lekker meer werkte in ons testexemplaar. Afgezien daarvan klinkt het geluid overweldigend en zorgt het er voor dat je des te meer in de ervaring opgaat, wat natuurlijk al in grote mate gebeurde met zo’n groot scherm voor je neus.

Het is aannemelijk dat wij niet de eersten waren die aan de slag mochten met de HMZ-T1 en dat één van de voorgaande reviewers hiervoor verantwoordelijk was, waarvoor dank. Het resulteert in ieder geval in een uiterst vervelende situatie waarin de speaker het ene moment functioneert en vervolgens weer niks van zich laat horen. Aangezien dit exemplaar toch gewoon vrij nieuw is, ben ik bang dat de speakers toch wel hét zwakke punt zijn van de HMZ-T1. Mocht je van plan zijn om de HMZ-T1 aan te schaffen, dan raad ik je ten zeerste aan om met beleid om te gaan met de speakers van de bril.



Processing Unit


Wat ons wel een beetje tegenviel was de Processing Unit. Dit apparaat zorgt er voor dat het beeld en geluid van je bron samen met stroom wordt gebundeld en richting de bril gaat. Als je de bril uit hebt staan zal je beeld gewoon op je TV worden weergegeven, mits je je TV natuurlijk hebt aangesloten op de Processing Unit.

Als je de bril inschakelt verdwijnt het beeld van je scherm en verschijnt het in de bril. Helaas kan je niet zowel op je scherm als in de bril beeld hebben op het zelfde moment en dat is jammer, maar misschien iets voor in de toekomst.