,

Sony en Ericsson zijn ondertussen al enige tijd uit elkaar. Dit betekent niet dat het Japanse technologiebedrijf zich terugtrekt uit de smartphone-markt. Met een combinatie van eerdere successen en nieuwe, gedurfde ideeën laat Sony zien dat het nog lang niet uit het veld geslagen is.

De Xperia NXT-toestellen springen in het oog vanwege de doorzichtige band aan de onderkant van het toestel. In deze band zijn de Android-iconen gepositioneerd, echter waar in tegenstelling tot de Sony Xperia S en Xperia U de daadwerkelijke toetsen boven deze band zitten, is de aanraakgevoeligheid van de knoppen bij de Xperia P daadwerkelijk op de band zelf.

De specificaties van de Xperia P zijn wat minder indrukwekkend dan die van het topmodel, de Xperia S. De specificaties lopen op het eerste gezicht ook wat achter op de One S, het midrange toestel van HTC. Sony heeft de Xperia P voorzien van een een dualcore 1 GHz.-processor, 1 GB aan werkgeheugen, een 4 inch LCD-scherm met een resolutie van 960 x 540 pixels, een 8 Megapixel camera en een interne opslagruimte van 16 GB.

Sony is achter de schermen nog altijd druk bezig met het optimaliseren van Android 4.0, beter bekend als Ice Cream Sandwich, om het nieuwe besturingssysteem van Google soepel op de Xperia’s te laten draaien. Bezitters van de Xperia P zullen dan ook nog tot na juni geduld moeten hebben tot zij de update aangeleverd krijgen. Voor nu zullen we het moeten doen met Android 2.3.7, oftewel Gingerbread.

De Xperia P is los te koop voor ongeveer 350 euro volgens de prijsvergelijker, wat dit toestel prijstechnisch toch zeer aantrekkelijk maakt, aangezien dit zo’n 100 euro goedkoper is dan de HTC One S.