, , , , ,

Bouwkwaliteit & hardware

Bouwkwaliteit

De iPads voelen als vanouds stevig aan als gekeken wordt naar de behuizing. Het aluminium geeft niet mee en de knoppen zitten stevig in de behuizing, er is geen enkele vorm van rafeling als je licht tegen de knopjes tikt.

Als je erg veel druk op de schermen uitoefent zie je wel enige flikkering op het paneel verschijnen. Bij de iPad mini lijkt dit iets erger te zijn dan bij de gewone iPad. Dit is eigenlijk ook het enige dat qua bouwkwaliteit in negatieve zin is op te merken over de iPads. Verder voelen ze stevig aan en zijn ze perfect afgewerkt, zoals we eigenlijk ook gewend zijn van Apple.

Hardware

Vooral de iPad mini is qua hardware natuurlijk interessant omdat het een geheel nieuw apparaat is. De iPad 4 is daarentegen meer een update van zijn voorganger.

iPad mini

Apple heeft bij de iPad mini geprobeerd om een goede verdeling te vinden tussen hardware en kosten. Dit betekent onder andere dat de processor van de tablet al wat ouder is en dat de resolutie van het scherm niet zo hoog is als bij de grote iPad. Dit laatste heeft overigens ook een andere reden, de ontwikkelaars. Apple heeft momenteel al vijf schermformaten waarmee ontwikkelaars moeten werken en wil dit aantal liefst zo laag mogelijk houden. Daarom is voor één van die schermformaten gekozen, namelijk het formaat van de originele iPad en iPad 2.

De iPad mini is verder voorzien van 512MB werkgeheugen, een FaceTime HD-camera aan de voorkant en een iSight-camera met resolutie van 5 megapixel en 1080p aan de achterkant. De iPad mini is de eerste iPad die voorzien is van twee speakers, welke de Lightning-aansluiting flankeren.

De tablet weegt 308 gram en wordt geleverd in twee kleuren: antraciet/zwart en wit/zilver.

iPad 4

De iPad 4 is qua hardware op een aantal vlakken vooruit gegaan op zijn voorganger. In plaats van een A5X-processor bevat de iPad 4 een A6X-processor, welke zowel qua rekenkracht als grafische capaciteit flink vooruit is gegaan. Verder bevat de iPad 4 niet één, maar twee gigabyte werkgeheugen en een verbeterde camera aan de voorkant. In plaats van een 480p-camera is ook dit een FaceTime HD-camera, welke een resolutie van 720p-camera ondersteunt.